Karácsony Gergely főpolgármester már választási kampányában is arról beszélt, hogy csökkenteni kell az autóforgalmat és az alternatív közlekedési módokat kell támogatni Budapesten. Mindez akár előremutató javaslat is lehetett volna, azonban a megvalósítás megutáltatta az autósokkal ezeket a terveket: az egyik napról a másikra megjelenő biciklisávok 2020 tavaszán, az utcák rajtaütésszerű egyirányúsítása 2020 nyarán, önkényesen eldöntött, átfogó sebességkorlátozás. A főpolgármester és csapata az intézkedésekhez a járványt használták fel, ugyanis ekkor a kijárási korlátozások miatt jelentősen kisebb volt az autóforgalom, valamint a veszélyhelyzetben Karácsony a Fővárosi Közgyűlés megkérdezése nélkül hozhatott sokakat érintő döntéseket.
A tavaszi és a nyári forgalmirend-átalakítások után a helyzet tarthatatlansága a tavalyi iskolakezdéskor mutatkozott meg, ugyanis a főpolgármester és csapata kénytelen volt korrigálni döntéseit. A Blaha Lujza tértől délre az autósok visszakapták a második sávot, ám a biciklisávokat pótolni kellett valahogy, ezért balesetveszélyes megoldáshoz folyamodtak: a járdára terelték a bringásokat, amire a Demszky-éra óta nem volt példa.
2021 nyarától még nehezebb lesz az autósok helyzete, ugyanis a fővárosban egyszerre három beruházás építési munkálatai kezdődnek meg: a Blaha Lujza téren, a pesti rakparton, és felújítás miatt lezárják a Lánchidat is. Az építkezések és a fővárosi önkormányzat korábbi sebesség- és forgalomkorlátozó intézkedései miatt szinte lehetetlen lesz autóval közlekedni a városban. Mindebből egy olyan terv körvonalazódik, amelynek lényege, hogy Karácsonyék direkt üldözik az autósokat, akiket tudatosan próbálnak kiszorítani a főváros útjairól. Erre nemcsak közvetett módon lehet következtetni, hiszen Karácsony a megválasztása előtt is következetesen úgy nyilatkozott, hogy az autókat ki kell szorítani a városból.
Kampány és valóság
A későbbi főpolgármester már 2019 első hónapjaiban világossá tette, hogy az autósok városból való kiszorítása számára elsődleges. 2019 januárjában a főpolgármester a Magyar Kerékpárosklub vezetőivel egyeztetve arról beszélt, hogy milyen rövid és hosszú távú lépésekkel tudják a leghatékonyabban ösztönözni, hogy minél többen válasszák a biciklit közlekedési eszközként a fővárosban.