Kifejezetten kalandos vállalkozás lehet, ha valaki a főváros egy külső kerületében próbál buszra, villamosra szállni úgy, hogy nem gondoskodott előre jegyről. A belvárosban, a nagyobb csomópontokon, különösen a metrójáratok környékén nem probléma a menetjegy megszerzése, ezzel ellentétben számos kihívással nézhet szembe az, aki befelé igyekszik.

Fotó: Világgazdaság/Kallus György
A legokosabb természetesen bérletet váltani, de egy olyan nagyvárosban, mint Budapest, ahol az autón kívül bérelhető kerékpárok és rollerek is rendelkezésre állnak, normális, ha valaki a mindennapi mozgás során is csak alkalomszerűen használja a közösségi közlekedést. Ők kerülhetnek bajba, ha nem figyelnek.
Az első probléma az automaták elhelyezése. Míg olyan európai városokban, mint Berlin vagy Bécs a megállókban és a járműveken is találunk automatát, nálunk csak a megállókban van, de nem mindegyikben. A XV. kerületben például relatíve jól ellátott a 7-es buszcsalád vonala, ez azt jelenti, hogy nagyjából minden második megállóban találunk automatát, igaz, több helyen csak az egyik irányban. Ha azonban a 69-es villamossal vagy az 5-ös busszal utazik az ember, akkor a Mézeskalács tértől egészen Zugló vasútállomásig lehetetlen jegyhez jutni. Hasonló a helyzet a XIII. kerületben, a Béke út–Lehel út vonalon, ahol a 14-es villamos és a 105-ös busz is közlekedik. A Fiastyúk utcánál van egy automata, majd a Béke téren, aztán hosszan semmi. Az, hogy ezekben a csomópontokban csak egyetlen automata van, azért is gond, mert meghibásodás esetén az utasnak hosszan kell gyalogolnia a következőig. A Béke út–Lehel út vonalán egyébként újságos is csak a Béke téren van, itt lehet BKV-jegyet váltani.
Nehéz értelmezni azt is, hogy olyan kiemelt jelentőségű vonalon, mint az 1-es villamosé, miért nincs minden megállóban automata. Nem találunk ilyet például az Erzsébet királyné útja csomópontban (itt lehet átszállni a Városligeten át közlekedő trolira), sem a Lehel út–Róbert Károly körút találkozásánál, ahol a 105-ös busz, a 14-es és az 1-es villamos fut össze.