Megkezdődtek a nyári betakarítási munkák, egyre több mezőgazdasági vontatóval, lassú járművel találkozhatnak a közlekedők. Az alacsony sebességgel haladó mezőgazdasági gépek, lassú járművek mögött jellemzően feltorlódik a forgalom, a nagy hőséggel együtt ez türelmetlenséghez, szabálytalankodásokhoz, balesetekhez vezethet.
A közlekedési rendőrök tapasztalatai szerint a mezőgazdasági munkálatokhoz használt járműveket érintő közlekedési balesetek leggyakrabban a követési távolság be nem tartása, a kanyarodási és az elsőbbségi szabályok megsértése, valamint a nem megfelelő kivilágítás miatt következnek be.
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szerint az aratással együtt a vadveszély is nő azokon az utakon, amelyek közvetlen közelében aratást végeznek a munkagépek. A búza és az árpa között megbúvó állatok az életüket féltve menekülnek, sokszor a forgalmas utak felé. Ilyenkor nem csak a táblákkal jelzett szakaszokon, éjszaka és szürkületkor, hanem egész nap óvatosan kell közlekedni a mezőgazdasági területek melletti erdősávok, termőföldek közelében is.
A menekülő vad hirtelen, féktávolságon belül lép az autó elé, az azonban nem mindegy, hogy milyen sebességről kell vészfékeznie a sofőrnek, s mekkora lesz az ütközés ereje.
Az Országos Rendőr-főkapitányság adatai alapján az elmúlt napokban csak Tolna megye útjain 17 vadgázolás történt. A balesetek közül egy sérüléssel végződött, a 61-es úton ugrott az út menti búzatáblából egy őz. Egy másik vadbaleset súlyos következményekkel is járhatott volna, ha a sofőr mellett utas is ül az autóban. A jármű vezetője a 63-as főúton ütött el a jobbról, a kombájnok elől menekülő, elé ugró őzsutát.
Az állat a jármű első szélvédőjén keresztül a jobb első ülésre repült. Ha ott egy gyermek utazik, életveszélyes sérüléseket is okozhatott volna a 20 kilós, nagy sebességgel becsapódó állat.
Homoki András igazságügyi vadgazdálkodási szakértő a Magyar Nemzetnek elmondta, az őzek genetikai kódjába nem táplálódott be sem a gépekkel történő aratás, sem az, hogy természetes élőhelyüket forgalmas közutak keresztezhetik.

Fotó: police.hu
A szakértő szerint a vadak a kombájn vágólapjának hangja, az éles pengék elől fejvesztve menekülnek, nem nézik, merre.
Mivel az aratógépek legtöbbször nem az utakkal párhuzamosan, hanem azokra merőlegesen végzik a munkát a vetésekben, így az állat is ebbe az irányba, a gépektől minél messzebb kerülve menekül, egyenesen az utakra, féktávolságon belül keresztezve a forgalmat.
Az őzek 10-35 kilogramm súlyúak, egy felnőtt, kifejlett példány üldözés esetén akár óránkénti 50 kilométeres tempóval is képes futni. Egy ilyen sebességgel történő karambolnál az állat szinte berobban az autóba. A legtöbb súlyos baleset mégsem ilyenkor, hanem akkor következik be, amikor a nagy sebességgel haladó jármű vezetője el akarja kerülni az ütközést, és félrerántva a kormányt az árokba vagy a szembejövő forgalmi sávba hajt. A nyári vadbaleseteket odafigyeléssel, az aratások közlében fokozott óvatossággal, alacsonyabb sebességű vezetéssel lehet megelőzni.