– Az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg nem látjuk műszaki akadályát a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd – reagált a BKV közleményben a „sajnálatosan az utóbbi napokban a tények részleges ismeretén és hibás értelmezésen alapuló” téves információkra.
Lapunk hétfői, Grillezni jók Karácsony villamosai című cikkében írtuk, hogy a főpolgármester – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért.
A Siemens–Düwag alacsony padlós, R típusú villamosok 25-30 évesek és nem klimatizáltak. A frankfurti sajtó évek óta foglalkozik a klíma nélküli járművek problémájával.
Amikor a német városban betiltották a parkokban a szabadtéri grillezést, volt, aki azt kommentelte a helyi közlekedési vállalat Facebook-oldalára: semmi gond, majd grillezik az R típusú villamosokon, azokon úgyis akkora a hőség.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Frankfurt éppen azért kínálja eladásra a járműveket, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni. A frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírták az okot is: a berendezést nem bírja el a tető, nem erre lett méretezve. A VEKE rámutatott, hogy a klíma miatt az alacsony padlós jármű esetében alapvető konstrukciós átalakításokra volna szükség, amit maguk a németek sem vállaltak.
Frankfurtban részletesen vizsgálták azt is, hogy bár a klímaberendezést az utastérben el lehetne helyezni, de az az ülőhelyek feláldozásával járna, ezért elvetették, mert amúgy is szűk a villamosok utastere.
Ezzel szemben a BKV közleményében állítja: a frankfurti közlekedési vállalattól a műszaki egyeztetések során a klimatizálás kérdésében is részletes tájékoztatást kaptak, „az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, ami a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené”. A BKV fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött.
A használt frankfurti villamosok azért nem klimatizáltak, mert „a 10-15 évvel ezelőtti felújítások során a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia (azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek).”
„Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondicionálók felszerelését, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak” – írták. Hozzátették: „a műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta”.