– Bár a kémiatanárok képzésével az utánpótlás problémái és a tantárgy helyzete nem oldódik meg, bízunk benne, hogy a következő generációban már több vegyészjelölt és kémiatanár jelenhet meg, ha az ő tanáraik a legmodernebb módszerekkel és tartalmakkal tudnak oktatni – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére a kémiatanárok nyári országos továbbképzésének főszervezője.
Murányi Zoltán hangsúlyozta: a Társadalmi megújulás operatív program (TÁMOP) – amely szintén a természettudományok népszerűsítését, és a természettudományos pálya felé való orientálást célozza – segítségével megvalósuló harmincórás akkreditált tanártovábbképzési tanfolyamon az egész ország és az összes oktatási forma képviselve van.
Tájékoztatása szerint
a konferencia előadói a legújabb szakmai eredményekről, valamint a legmodernebb módszertani fejlesztésekről számolnak be a jelenlévőknek, így a képzésen részt vevő hatvan kolléga első kézből értesülhet a szakmát érintő legfontosabb tudnivalókról.
A képzésen zajló előadások, szakmai viták és beszélgetések pedig minden résztvevőnek muníciót jelentenek abban, hogy megpróbálják a tanárképzés és az általános és középiskolai oktatás rendszerét úgy befolyásolni, hogy ezek a már társadalmi szintű problémák mérséklődjenek – húzta alá.
Módosul a KKK
A plenáris előadásokon Weiszburg Tamás arról számolt be, hogy az egyetemi tanárképzések tartalmi és módszertani szabályozását jelentő képzési és kimeneti követelményeket tartalmazó rendelet is módosulni fog valamennyi tanárszakra, így a kémiatanárira is. Az ELTE docense jelezte: a képzési és kimeneti követelmények rendelet felülvizsgálatának időzítése nem véletlen, ugyanis a tanárképzés nyolc éve került ki a bolognai rendszerű – alap- és mesterszakra bontott – oktatásszervezésből.
Weiszburg Tamás tájékoztatása szerint
az új rendeletben a korábbi négy plusz egy éves általános iskolai tanárképzést és az öt plusz egy éves középiskolai tanárképzést – melyben a plusz egy év a hosszú szakmai gyakorlatot jelöli – egységesítették, tehát ezentúl minden képzés ötéves (négy és fél plusz fél) lesz, ez idő alatt pedig 105 szakmai kreditet kell teljesíteni a szakpárok mindegyikén.
Az ötéves képzéshez hozzá van tervezve egy plusz egyéves, kizárólag szakmai tartalmat képviselő képzés is, amire majd azok a tanárok jelentkezhetnek, akik tovább szeretnék bővíteni tudásukat – részletezte a szakember, majd a szakmai grémiumok által elvégzett munkát is ismertette.
– A képzési és kimeneti követelmények tartalmi és szakmai részeinek kidolgozását – a Magyar Rektori Konferencia koordinálásával – a szakban érintett hazai felsőoktatási intézmények szakemberei végezték, a természettudományokban pedig (ahol az előadó is jelen volt) valamennyi magyarországi képzőhely küldött képviselőket a munkához. Ezeknek a szakonkénti bizottságoknak szintén tagja volt egy-egy közoktatási és pedagógiai szakértő is – sorolta. Tájékoztatása szerint a szakemberek által elkészített szakmai anyagokat a közoktatásért és a felsőoktatásért felelős két minisztérium (az ITM és az Emmi) által delegált munkacsoport vizsgálta meg, az általa látott bizottságokban pedig
a minisztériumok a szakma javaslatait teljes egészében elfogadták, és ugyanezt hallotta a humán területekről is.