Ismét milliárdok hiányoznak a 3-as metró felújításához
A főváros a kormánytól kér pénzt a Határ út és a Göncz Árpád városközpont aluljáróinak felújítására és akadálymentesítésére. Pedig könnyen lehet, hogy házon belül is találna rá forrást – írja a Világgazdaság.
Forrás: vg.hu2022. 01. 19. 9:45
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Március 9-ig maradt idő arra, hogy hatályba lépjen a 3-as metró Határ úti megálló aluljárójának felújítására és akadálymentesítésére tavaly decemberben a főváros és a nyertes vállalkozó között megkötött szerződés. A Göncz Árpád városközpont esetében ugyanez a dátum április 4.
Ha ez nem történik meg, az azt jelentené, hogy az M3-as metróvonal felújításának zárásáig, 2023 végéig nem lesz megoldva a két megálló akadálymentesítése.
Mivel a metróvonal rekonstrukciójának uniós támogatását egyebek mellett a teljes akadálymentes hozzáférés megteremtéséhez kötötték, ez a szcenárió veszélybe sodorja a projekt célkitűzéseit, amelyek alapján az Európai Bizottság jóváhagyta a beruházás finanszírozását. Ez végső soron pénzvisszafizetéshez és bírsághoz is vezethet. Az M3-as felújítása az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,7 milliárdot a hazai központi költségvetés, a főváros pedig 5,5 milliárdot finanszíroz.
A főváros a helyzet megoldására egyetlen utat lát: plusz pénzt kér a kormánytól.
A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a megkötött szerződések hatályba léptetéséhez szükséges a források biztosítása, melynek érdekében megvalósítási megállapodást kötne a kormánnyal. Karácsony Gergely főpolgármester ezért Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez fordult közbenjárásért, és tárgyalást kezdeményezett a részletekről.
A BKK tavaly tavasszal kiírta, majd eredményesen lefolytatta a közbeszerzési eljárásokat. Kilátásba helyezte, hogy a konkrét munkálatok 2021 végén megkezdődhetnek. Ez elmaradt, jelen állás szerint a legoptimistább forgatókönyv esetén is áprilisban indulhat el a kivitelezés, amely tervezetten 540 napot vesz igénybe. A tendert mindkét esetben a Strabag Generálépítő Kft. nyerte el.
A Határ útnál az egyösszegű nettó ajánlati ár csaknem 2,1 milliárd forint, amely egy bruttó tízszázalékos tartalékkerettel egészül ki. Így a végső bruttó összeg 2,93 milliárd forintra rúg. Ennek az előteremtése a sürgetőbb a rendelkezésre álló szűk időkeret miatt.
A kormányzati forrásbiztosítás teljesülése már csak az idő rövidsége miatt is kérdéses. Ráadásul a VG számításai szerint a városvezetésnek nem is kellene feltétlenül a kabinetre várnia. Egy csaknem másfél éves huzavonát követően tavaly augusztusban a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika aláírták a 3-as metró alagúti rekonstrukciójának legújabb szerződésmódosítását. Ez mintegy 6,5 milliárd forinttal emelte meg az eredetileg 47,8 milliárd forintos értékű megbízást. A BKV akkor 9,5 milliárdos drágulásra talált forrást a metróprojekt támogatási szerződésének keretein belül, ennek engedélyezését is kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól. A szaktárca azonban ennek harmadát megalapozatlannak találta.
Ezzel éppen hárommilliárd forint – ráadásul részben eredetileg is a metróvonal akadálymentesítésére előirányzott forrás – szabadult fel, amiből a Határ úti akadálymentesítés tehát minden további külső finanszírozás bevonása nélkül megvalósítható lenne. Ehhez legfeljebb technikai módosításokat kell végrehajtani, és a BKK által szignózott vonatkozó szerződést a BKV-ra átruházni. Hogy miért nem ebbe az irányba tesz lépéseket a főváros, az egyelőre nem derült ki.
Pedig a 3-as metró 2017 óta tartó és a legutóbbi időpont szerint 2023 első negyedévében befejeződő felújításának egyik kulcskérdése az akadálymentesség.
Amennyiben a Határ út „időzített bombát” sikerül is hatástalanítani, következik a Göncz Árpád városközpont ügye. Az itteni gyalogos aluljáró felújítását, valamint a felszíni akadálymentesítés feladatát a Strabag Generálépítő bruttó 5,55 milliárd forintért végezné el. A főváros erre sem tud fedezetet nyújtani, a kormánynak benyújtott támogatási igény erre a feladatra is vonatkozik.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.