Ismét milliárdok hiányoznak a 3-as metró felújításához

A főváros a kormánytól kér pénzt a Határ út és a Göncz Árpád városközpont aluljáróinak felújítására és akadálymentesítésére. Pedig könnyen lehet, hogy házon belül is találna rá forrást – írja a Világgazdaság.

Forrás: vg.hu2022. 01. 19. 9:45
Budapest, 2017. március 20. Az M3-as vonalon közlekedõ elsõ felújított metrószerelvény Budapesten 2017. március 20-án. MTI Fotó: Balogh Zoltán Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március 9-ig maradt idő arra, hogy hatályba lépjen a 3-as metró Határ úti megálló aluljárójának felújítására és akadálymentesítésére tavaly decemberben a főváros és a nyertes vállalkozó között megkötött szerződés. A Göncz Árpád városközpont esetében ugyanez a dátum április 4.

Ha ez nem történik meg, az azt jelentené, hogy az M3-as metróvonal felújításának zárásáig, 2023 végéig nem lesz megoldva a két megálló akadálymentesítése. 

Mivel a metróvonal rekonstrukciójának uniós támogatását egyebek mellett a teljes akadálymentes hozzáférés megteremtéséhez kötötték, ez a szcenárió veszélybe sodorja a projekt célkitűzéseit, amelyek alapján az Európai Bizottság jóváhagyta a beruházás finanszírozását. Ez végső soron pénzvisszafizetéshez és bírsághoz is vezethet. Az M3-as felújítása az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,7 milliárdot a hazai központi költségvetés, a főváros pedig 5,5 milliárdot finanszíroz.

A főváros a helyzet megoldására egyetlen utat lát: plusz pénzt kér a kormánytól. 

A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a megkötött szerződések hatályba léptetéséhez szükséges a források biztosítása, melynek érdekében megvalósítási megállapodást kötne a kormánnyal. Karácsony Gergely főpolgármester ezért Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez fordult közbenjárásért, és tárgyalást kezdeményezett a részletekről.

A BKK tavaly tavasszal kiírta, majd eredményesen lefolytatta a közbeszerzési eljárásokat. Kilátásba helyezte, hogy a konkrét munkálatok 2021 végén megkezdődhetnek. Ez elmaradt, jelen állás szerint a legoptimistább forgatókönyv esetén is áprilisban indulhat el a kivitelezés, amely tervezetten 540 napot vesz igénybe. A tendert mindkét esetben a Strabag Generálépítő Kft. nyerte el.

A Határ útnál az egyösszegű nettó ajánlati ár csaknem 2,1 milliárd forint, amely egy bruttó tízszázalékos tartalékkerettel egészül ki. Így a végső bruttó összeg 2,93 milliárd forintra rúg. Ennek az előteremtése a sürgetőbb a rendelkezésre álló szűk időkeret miatt.

A kormányzati forrásbiztosítás teljesülése már csak az idő rövidsége miatt is kérdéses. Ráadásul a VG számításai szerint a városvezetésnek nem is kellene feltétlenül a kabinetre várnia. Egy csaknem másfél éves huzavonát követően tavaly augusztusban a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika aláírták a 3-as metró alagúti rekonstrukciójának legújabb szerződésmódosítását. Ez mintegy 6,5 milliárd forinttal emelte meg az eredetileg 47,8 milliárd forintos értékű megbízást. A BKV akkor 9,5 milliárdos drágulásra talált forrást a metróprojekt támogatási szerződésének keretein belül, ennek engedélyezését is kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól. A szaktárca azonban ennek harmadát megalapozatlannak találta.

Fotó: VG

Ezzel éppen hárommilliárd forint – ráadásul részben eredetileg is a metróvonal akadálymentesítésére előirányzott forrás – szabadult fel, amiből a Határ úti akadálymentesítés tehát minden további külső finanszírozás bevonása nélkül megvalósítható lenne. Ehhez legfeljebb technikai módosításokat kell végrehajtani, és a BKK által szignózott vonatkozó szerződést a BKV-ra átruházni. Hogy miért nem ebbe az irányba tesz lépéseket a főváros, az egyelőre nem derült ki.

Pedig a 3-as metró 2017 óta tartó és a legutóbbi időpont szerint 2023 első negyedévében befejeződő felújításának egyik kulcskérdése az akadálymentesség.

Amennyiben a Határ út „időzített bombát” sikerül is hatástalanítani, következik a Göncz Árpád városközpont ügye. Az itteni gyalogos aluljáró felújítását, valamint a felszíni akadálymentesítés feladatát a Strabag Generálépítő bruttó 5,55 milliárd forintért végezné el. A főváros erre sem tud fedezetet nyújtani, a kormánynak benyújtott támogatási igény erre a feladatra is vonatkozik.

A teljes cikket ITT érheti el.

Borítókép: Az M3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény Budapesten (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.