Orosz rulettet játszanak az autósok a síneken

Idén 46 alkalommal okoztak balesetet vasúti átjárókban a figyelmetlen autóvezetők. A legutóbbi szerencsétlenség csütörtökön következett be. Idén a vasúti-közúti kereszteződésekben történt baleseteknek 19 halálos áldozata volt. Ez több, mint tavaly egész évben.

2022. 06. 16. 18:52
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába a MÁV és a rendőrség folyamatos figyelmeztetése, hiába a figyelemfelhívó kampányok sora, egyre tragikusabb képet mutat a közúton közlekedők rossz közlekedési morálja. Lassan nincs olyan nap, ami vasúti átjáróban történt baleset nélkül múlna el. A csütörtöki nap sem múlhatott el vasúti átjárós szerencsétlenség nélkül, amikor személyvonattal ütközött össze egy kisteherautó Békéscsabán, a Kígyósi út mellett, a Kerek tanya és a Fényes tanya közötti út vasúti átjárójában. A helyi hivatásos tűzoltók áramtalanították a kisteherautót, amelynek vezetője az ütközést követően kiszállt a járművéből. Ezúttal nincs áldozata a balesetnek.

 

A MÁV nyilvántartása szerint idén 46 alkalommal okoztak balesetet vasúti átjárókban figyelmetlen autóvezetők, illetve egy esetben motoros. Mostanáig 19 áldozata volt az átjárókban okozott baleseteknek. Legutóbb hétfőn, a Szegedről a Nyugati pályaudvarra tartó Torontál intercity ütközött össze Cegléden az áthaladást tiltó jelzést figyelmen kívül hagyó gépkocsival. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság tudatta, hogy a balesetben a vétkes gépkocsivezető, egy 17 éves fiú életét vesztette.

A 19 eddigi áldozat már most meghaladja a tavaly egész évben a vasúti átjárókban, baleset következtében meghaltak számát. 

A „vonatbaleseteket” szinte kivétel nélkül autóvezetők okozzák, állapítja meg a Közlekedő tömeg című szakportál, amit a MÁV és a rendőrség véleménye is alátámaszt. Évek óta nem volt olyan vasúti-közúti kereszteződésben történt baleset, ami a MÁV hibája miatt következett volna be. Valamennyi ilyen szerencsétlenség a közúton közlekedő szabályszegésének a következménye. Az autósok jó része egyszerűen figyelmen kívül hagyja az átkelőkre vonatkozó KRESZ-szabályokat.

Borbély Zoltán közlekedési szakjogász szerint a vasúti kereszteződésekben elkövetett törvénysértés kiemelt KRESZ-szabályszegés, amiért két év szabadságvesztés is kiszabható. Szerinte az átkelőket kamerával kell figyelni, és teljes sorompókkal szükséges felszerelni.

Néhány nappal ezelőtt a Budapesti Rendőr-főkapitányság a fővárosban, a kőbányai Kőér utcai és az Elem utcai vasúti átjárónál tartott ellenőrzést. Az ellenőrzést videóval rögzítették. Hátborzongató volt látni, hogy az autósok többségét hidegen hagyta a kereszteződést védő jelzőlámpa tiltó, vörös jelzése, gond nélkül áthajtottak egészen addig, amíg a sorompó le nem ereszkedett. A BRFK a vétkes gépkocsivezetőknek kipostázta a tetemes bírságot.

A MÁV sorozatos figyelemfelhívó kampányai ellenére a közúti forgalom elképesztő növekedésével az utóbbi években drámai mértékben megnőtt ezeknek a baleseteknek a száma: 2021-ben 38 százalékkal több eset történt, mint 2020-ban, 2022-re pedig tovább romlott a helyzet.

Az elmúlt néhány hétben a rendőrség és a MÁV több közös sajtótájékoztatón figyelmeztette a közúton közlekedőket. 

Mozdonyvezetők kértek nagyobb körültekintést az autósoktól, olyanok, akik átélték, milyen az, amikor hiába vészfékeznek, esélyük sincs elkerülni az ütközést, és attól kezdve már csak a vak szerencsén múlik az autóban ülők sorsa.

Június 9-én, a nemzetközi vasúti átjárós tudatosság napján a rendőrség civil rendőrautókkal és drónokkal tartott átfogó akciót országszerte nyolcvan helyszínen, és több mint harminc esetben kellett intézkedniük egyetlen nap alatt. 

Az autósok a vasúti átjáróban, a fénysorompó tilos jelzése ellenére, hajtottak át az út-vasút kereszteződésen. Sokan nem tettek eleget a vasúti átjáró előtti megállási kötelezettségnek, vagy éppen a vasúti átjárón való folyamatos áthaladásra vonatkozó előírásnak. Voltak, akik a stoptáblát hagyták figyelmen kívül, vagy éppen előztek az átjáróban, ami szintén tilos.

A közlekedési szakemberek szerint azonban hiába minden figyelmeztetés, kampány, ha a közúti közlekedők nem tartják be a szabályokat. Lehet, hogy súlyosabb büntetésekre van szükség. A MÁV már korábban kezdeményezte a vasúti átjárón való áthaladás szabályainak szigorítását és a szabályszegők büntetésének súlyosítását.

Borítókép: Zömmel tragikus vége van a vasúti átjárókban történő baleseteknek (Fotó: Magyar Nemzet-archív)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.