A pandémiás évek számos vállalkozást sodortak nehéz gazdasági helyzetbe, de az elmúlt éveknek akadtak nagy nyertesei is. Közéjük tartoznak azok a gazdasági társaságok, amelyek eleve élelmiszerek házhozszállításával foglalkoztak vagy a Covid-járvány hatására hoztak létre futárszolgálatot, bővítették ki működési körüket, portfóliójukat.
Ilyen például a Wolt és a Netpincér örökébe lépő Foodpanda: mindkét cég ezreket foglalkoztat – és az is közös bennük, hogy a kiszállítóik a kataváltozások elleni tüntetések aktív szereplői lettek az elmúlt napokban. De miért? És ki tehet erről? – tette fel a kérdést az Adatradar.
A Wolt Magyarország Kft.-nek jelenleg 125 alkalmazottja van az Opten adatai szerint, bár 2019 végén még csak húsz fővel dolgoztak. Az itt feltüntetett alkalmazottak viszont bizonyára nem a futáraik, hiszen erre a feladatkörre köztudottan egyéni vállalkozókat keresnek, ahogy ez az ügyvezető tavaly év eleji nyilatkozatából is kiderül.
Eszerint a futárpartnerek alvállalkozók és számuk már több mint egy évvel ezelőtt elérte a négyezer főt. A cég 2020-as beszámolójából az derül ki, hogy a tárgyévben több mint 3,3 milliárd forint árbevételre tettek szert. Mindezt úgy, hogy a bérköltség nem érte el a 250 millió forintot, míg az eladott (közvetített) szolgáltatások, azaz jelen esetben a futárköltségek értéke 2,1 milliárd forint volt.
Ezenfelül további 650 millióért vett még igénybe szolgáltatásokat a vállalat – ennek az összegnek több mint felét hirdetéssel kapcsolatos költségek tették ki, de a marketingköltségek is meghaladták a 95 millió forintot. Mindösszesen 25,5 millió forint körüli adózott eredményre tett szert a Wolt magyarországi vállalata 2020-ban.
A cikkekben fellelhető adatok alapján a Wolt futárainak száma hónapról hónapra változott, de átlagosan 2,5 ezer fő körül lehetett 2020-ban. A vállalat beszámolójával összehangolva az Adatradar úgy számolta, hogy egy futár átlagosan hetvenezer forintot kapott a cégtől havonta.