Láng Zsolt: Karácsony Gergelynek be kell tartania a kormánnyal kötött megállapodást

A főváros olyan feltételekkel nyitja meg pénteken a Lánchidat, amelyekkel nem teljesíti a kormánnyal kötött megállapodást. Az autósok nem térhetnek vissza a Lánchídra, annak ellenére sem, hogy szó szerint ez a kormányzati támogatás feltétele: a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot. Karácsony Gergely úgy döntött, inkább tovább bünteti a budapesti autósokat, a hatmilliárdos támogatás sem érdekli.

Magyar Nemzet
Forrás: Világgazdaság2022. 12. 15. 17:21
Budapest, 2022. november 28. A helyreállítás alatt lévõ fõvárosi Clark Ádám tér 2022. november 28-án. Visszanyerte eredeti formáját a körforgalom, amelyet a Lánchíd felújítása miatt tavaly májusban alakították át. A munkálatok során a legfelsõ aszfalt kopóréteg is elkészült, és felfestették a burkolati jeleket is az útra. A virágágyás kialakításához szükséges humusz folyamatosan kerül be a tér közepére, ahová a füvesítés mellett december közepére az elsõ, téli idõjárásnak megfelelõ növényeket is visszatelepítik majd. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megérkezett a Lánchíd ideiglenes forgalomba helyezési engedélye: december 16-ától, péntek délutántól a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják a hidat – áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében, amely megjegyzi, az egyéni gépjárművel közlekedők nem mehetnek a hídra. Karácsony Gergely főpolgármester korábban úgy fogalmazott, „Budapest élhető, otthonos jövőjét” tartja szem előtt, és úgy látja helyesnek, ha egy bő féléves tesztidőszak után a fővárosiak dönthetnek majd arról, hogy a jövőben használhatják-e az autósok a hidat – olvasható a Világgazdaság cikkében

Csakhogy Karácsony Gergely azt következetesen elfelejti hozzátenni, hogy a fővárosi önkormányzat megállapodott a kormánnyal: a hatmilliárdos támogatás feltétele, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot.

A rosszul ütemezett és elhúzódó felújítások, a pesti rakpart lezárása és a dugódíj lebegtetése után tehát újabb dimenzióba lépett a fővárosi autósüldözés, és Karácsony Gergely inkább lemondana hatmilliárd forintról annak érdekében, hogy eldönthesse, ki hajthat át az ország egyik jelképének tartott Lánchídon.

Támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a Széchenyi Lánchíd és a budai Váralagút teljes körű rekonstrukcióját egy időben, a fővárosi közlekedés lehető legkisebb korlátozásával és a műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel valósítsa meg, azzal, hogy a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot

 – áll szó szerint a Magyar Közlönyben. A hídról tavaly júniusban tiltották ki az autósokat, akkor még azt ígérték, 2022 decemberében visszatérhetnek rá. Sőt, amikor idén októberben visszahelyezték a kőoroszlánokat, a sajtóeseményen szintén elhangzott, hogy a vállalt határidőre, december közepére vissza fogják tudni engedni a gépjárműforgalmat a hídra.

A Világgazdaság megkeresésére Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos megerősítette, azzal, hogy a főváros olyan feltételekkel kívánja megnyitni a Lánchidat, hogy a gyalogos- és gépjárműforgalom sem használhatja, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat. Hozzátette, a kormány abban állapodott meg a fővárosi önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljes körű rekonstrukcióját hatmilliárd forinttal támogatja. Az erről szóló kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe. 

Az egyik ilyen feltétel: „gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”. Azáltal, hogy a fővárosi önkormányzat a holnapi nap folyamán olyan feltételekkel kívánja megnyitni a Lánchidat, hogy sem a gyalogosforgalom, sem a gépjárműforgalom nem használhatja, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat.

Nyomatékosítani szeretnénk, hogy a Lánchíd hatmilliárdos kormányzati támogatásának feltétele a gépjárműforgalom korlátozásának teljes megszüntetése. Arra kérjük a főpolgármestert, tartsa be a kormánnyal kötött megállapodást

– nyilatkozta lapunknak Láng Zsolt.

A Lánchíd felújítása 2021 márciusában kezdődött el, és ha a főváros vezetése nem dobja vissza a még Tarlós István idején kiírt eljárást, mintegy ötmilliárd forintot spórolhatott volna. Ráadásul végül jelentősen csökkentett műszaki tartalommal szerződött, hiszen a Tarlós által tető alá hozott megállapodás nemcsak a Lánchídra vonatkozott, hanem a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáróra is.
Karácsony Gergely azt is állította, hogy az előző közbeszerzési pályázatot az előző városvezetés írta ki, majd dobta vissza. 

Azonban ez sem így történt: Tarlós István exfőpolgármester mindössze egy ár-felülvizsgálati eljárást kezdeményezett 2019 szeptemberében. A tendert már bőven Karácsony Gergely ciklusa alatt nyilvánították eredménytelennek.

Az A-Híd Zrt.-nek nemcsak azért jött jól az újabb körös közbeszerzés a Lánchíd kapcsán, mert többet kereshet a munkán, hanem azért is, mert a második kiírásban látványosan csökkentek a vállalkozót terhelő kockázatok. Míg a Tarlós-stáb 75 millióban maximálta az előleg mértékét, ez mostanra 20 százalékra, megközelítőleg bruttó ötmilliárdra emelkedett, tehát körülbelül ugyanannyival, amennyivel az ajánlat maga. Ezzel párhuzamosan pedig a vállalkozóra vonatkozó napi kötbért a vállalkozó díj 0,5 százalékáról 0,25 százalékra vágták meg, a húszszázalékos meghiúsulási kötbért pedig tíz százalékra. Arra sem a BKK, sem a városvezetés nem tért ki, hogy mi indokolta ezeket a jelentős könnyítéseket.

Az eredeti teljes írás Láng Zsolt: Arra kérjük a főpolgármestert, tartsa be a kormánnyal kötött megállapodást címen a Világgazdaság.hu oldalon olvasható. 

Borítókép: A helyreállítás alatt lévő fővárosi Clark Ádám tér 2022. november 28-án (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.