Sokkal drágább és sokkal rosszabb a tervezettnél: így rontották el Karácsonyék a Blaha Lujza tér felújítását
Három év sem volt elég a Karácsony Gergely vezette fővárosnak a Blaha Lujza tér normális felújításához. A beruházás a korábbi, Tarlós István főpolgármester által kidolgozott tervhez képest négyszázmillió forinttal drágább lett, viszont csökkentett műszaki tartalommal valósult meg – vagyis nem csináltak meg mindent, ami a tervben volt. Összeállításunkból kiderül, hogy milyen színvonalon zajlik egy átlagos beruházás a baloldali vezetésű Budapesten.
Munkatársunktól
Forrás: Origo.hu2022. 12. 10. 8:52
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Másfél év időhúzás után újabb másfél év kellett a Karácsony Gergely vezette fővárosnak a Blaha Lujza tér felújításához. A szombaton átadott terület rekonstrukciója többszöri halasztást követően, 2021 júniusában kezdődött el, holott a felújításról már Tarlós István főpolgármester irányítása alatt megállapodás született. Ám 2020 februárjában Budapest új, baloldali vezetése a tervek felülvizsgálatát kérte, forráshiányra hivatkozva.
Karácsonyék így elvesztegettek több mint egy évet a projekt műszaki megvalósítása során, de ez az idő sem volt elegendő nekik, hogy az ígért társadalmi egyeztetést lefolytassák.
A felújítást a lezárások, a közlekedési dugók mellett a „fapados”, csökkentett műszaki tartalmú kivitelezés miatt is sok kritika érte.
Harmadával kerül többe Budapest egyik legforgalmasabb terének a felújítása most, mint fél éve – adta hírül 2021 nyarán a Világgazdaság. A költségvetés áfával számolva 4,56 milliárd forint lett.
Ez azért meglepő, mert a BKK alig két hete, június 7-én arról adott ki közleményt, hogy a projekt teljes forrásigénye bruttó 3,468 milliárd forint
– írta akkor a gazdasági lap. Az újság emlékeztetett, hogy a bruttó 4,56 milliárdos ár azért is szembeötlő, mert a még Tarlós István vezette Budapesti Közgyűlés 2019 májusában egy 4,167 milliárdos rekonstrukciós büdzsét fogadott el a tér fejlesztésére. Az októberi választás után a Városházára beköltöző új főpolgármester, Karácsony Gergely részben éppen arra hivatkozva szabta át a komplett beruházást, mert drágállotta. Ehhez képest csaknem négyszázmillió forinttal drágult a projekt úgy, hogy a Tarlós-féle koncepció műszaki tartalma jóval szélesebb volt, mint ahogy végül Karácsonyék megrendelték a Strabag leánycégétől a beruházást.
Eredetileg a felújítás kiterjedt a Blaha Lujza térre és közvetlen környezetére, új középülettel, a forgalomtechnikai munkák elvégzésével, növénytelepítéssel és az itteni gyalogos-aluljáró bővítésével. Ráadásul tartalmazta a Somogyi Béla utca átépítését is.
A kivitelezés tervezett befejezése 2021. december 31. lett volna.
Fapados beruházás: se lift, se nyilvános vécé
A „fapados” Karácsony-féle kivitelezés eredménye, hogy a tervezett lift sem épült meg, így a babakocsisok és a mozgássérültek nehezen tudják majd használni az aluljárót. A csökkentett műszaki tartalom miatt a nyilvános vécéket is kihagyták a felújításból. Korábban tervben volt az is, hogy a villamosok végállomását kivezetik a Blaha Lujza térre a szűkös Népszínház utcából, de ez is elmaradt.
A Blaha Lujza tér felújítására egyébként egymilliárd forint állami támogatást biztosított a kormány, a kabinet tehát segíti a fővárost ennek a projektnek a kivitelezésében is.
Hetekig állt a munka
A drága és mégis gyenge műszaki tartalmú beruházás ráadásul rendkívül lassan haladt. Hetek óta csak a szemetet fújja a szél az üres Blaha Lujza téren, az utasok pedig fagyoskodnak a szétvert buszmegállóban. A BKK szerint ugyan ütemezetten megy a felújítás, de mi nem ezt tapasztaltuk: régóta nem történik semmi – írta 2022 február elején a Metropol. A fotókon látható volt, hogy még azok a földes zsákok is ugyanott voltak érintetlenül, amelyeket novemberben vittek oda a fák ültetéséhez.
Tehát hónapokon át nem zajlott érdemi munka a téren. A februári helyszíni sajtóbeszámolók szerint munkásoknak nyoma sem volt a környéken.
Karácsony Gergelyéket nem érdekelte, hogy a budapestieknek milyen kényelmetlen emiatt a csomópontnál közlekedni. A sorozatos átgondolatlan lezárások miatt mindennapos gigadugók alakultak ki a fővárosban, amire Karácsony Gergely azt a megoldást javasolta, hogy az autósok „szálljanak ki a kocsiból és gyalogoljanak”.
Emlékezetes, hogy tavaly nyáron teljes káoszba fulladt a főváros közlekedése, mert az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején kezdték el a pesti alsó rakpart átépítését a Margit híd és az Országház között, Dél-Pesten pedig az 50-es villamos vonalának korszerűsítése miatt érintett több forgalmas helyszínt az építkezés. A kegyelemdöfést a Lánchíd felújítása adta meg június 16-án, amit a főpolgármester másfél év időhúzás után „mesteri érzékkel” időzített az amúgy is nagy forgalommal és lezárásokkal járó futball Európa-bajnokság idejére. Ezt követte június 19-én a Nyugati pályaudvar lezárása, majd a közlekedési káoszt betetőzte a Blaha Lujza tér feújításának kezdete. A különböző ötletelések és koncepciótlan intézkedések hatásai egymást erősítették: miután a nagy felújításokkal másfél évig késlekedtek, egyszerre zártak le mindent, a pesti alsó rakparttól a Lánchídon át a Blaha Lujza tér környékéig.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.