Elsőként azt kérdezték meg a 15–29 év közötti fiataloktól, hogy tudnak-e maguktól említeni bármilyen külföldi vagy hazai zöldszervezetet, mozgalmat, és ha igen, melyek ezek. Hazánkban a bírósági nyilvántartás szerint közel 2000 olyan egyesület, alapítvány, közalapítvány található, amelynek cél szerinti besorolása a környezetvédelemhez kötődik. Ezért volt meglepő, hogy az intézetek kérdésére a fiatalok közel harmada nem tudott egyetlen zöldszervezetet sem mondani. A leggyakrabban megnevezett szervezet a Greenpeace volt, amelyet a fiatalok több mint fele (57 százalék) említett. A második legtöbb említést a WWF kapta (18 százalék), amelyet a Kék Bolygó Alapítvány (6 százalék), majd a Fridays for Future (5 százalék) követett a sorban. Az összes többi megnevezett környezetvédő szervezet a válaszolni tudók 2 százaléka között oszlott meg.
A környezetvédelmi influenszereknek még alacsonyabb az ismertségük. A fiataloktól azt kérdeztük, meg tudnak-e nevezni olyan külföldi vagy hazai személyt, aki sokat tesz a környezetvédelem ügyéért. Ezer válaszadóból mindössze 79-en, tehát a megkérdezettek 8 százaléka volt erre képes.
Az említések harmadát (32 százalék) kapta Greta Thunberg svéd zöldaktivista, negyedét (26 százalék) Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Alapítvány elnöke, a harmadik helyen pedig Puskás Péter színész, énekes, médiaszemélyiség végzett (10 százalék), akit Leonardo DiCaprio hollywoodi filmsztár követett (7 százalék). Az említetteken felül is hangzottak el még nevek, de ezen említéseknek az aránya elenyésző maradt.
A kutatás tanulsága, hogy miközben egyre több civil szervezet és személy azonosul a környezetvédelem vagy az éghajlatváltozás ügyével, a többség tevékenysége valójában nem érzékelhető a magyar ifjúság számára – kivéve a Greenpeace szervezetét, amelyet a fiatalok több mint fele azonosít a környezet védelmével. Ez természetesen nem minősíti sem a fiatalok által ismert, sem az ismeretlen szervezetek munkáját, de az biztos, hogy utóbbiak jóval többen vannak és a fiatalok elérésében kevésbé eredményesek. Az ifjúság körében a nemzetközi márkák összességében ismertebbek, mint a hazaiak, vagyis ezen a téren a magyar civileknek még bőven lehet tennivalójuk.
Az Ifjúságkutató Intézet és a Klímapolitikai Intézet közös kérdőíves kutatása a magyarországi 15–29 évesek körében, 1000 fős reprezentatív minta alapján valósult meg.
Borítókép: Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke (Fotó: MTI/Lakatos Péter)