Újabb oszlopos bicikliutakat létesíthet Karácsony a belvárosban

A műanyag karók nem nyertek a közösségi költségvetés szavazásán, de Karácsony Gergely főpolgármester dönthet a telepítésük mellett.

Forrás: Mandiner2023. 10. 02. 8:26
20230724 Budapest kerékpár sáv Üllői út Fotó: Mirkó István Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget ért a szavazás, a budapestiek közül mindössze 25 és fél ezren voksoltak arról, hogy a közösségi költségvetés keretében mire fordítson egymilliárd forintot a fővárosi önkormányzat. Az öt kategória győztesei megfelelnek Karácsony Gergely főpolgármester kedvenc témáinak, de könnyen előfordulhat, hogy 

a legnagyobb káoszt egy második helyezett ötlet okozza: újabb védett kerékpársáv, 

ami tovább nehezítené az amúgy is lehetetlen közlekedést a fővárosban – írja a Mandiner.

Harmadik alkalommal kérdezték meg a budapestieket, hogy az állítólag csődközelben lévő főváros mire költhetne el egymilliárd forintot. A szakmai jóváhagyást megszerző és a szavazáson nyertes ötleteket elviekben megvalósítják, ám eddig a 33 győztes tervből mindössze nyolc készült el, a tavalyi kiírásból pedig konkrétan egy: az elhíresült Üllői úti védett kerékpársáv.

 

A nyertesek

A most lezárt versenyben a helyi kis ötletek között a Boráros tér zöldítése (3591 szavazat), a nagy ötleteknél a Széll Kálmán tér árnyékosabbá tétele (3424 szavazat), az esélyteremtő Budapest kategóriában a több nyilvános mosdó a közterületeken nyert – ez 7669 szavazatot kapott azoktól, akik megpróbálták elfelejteni, eddig milyen toaletteket adott át a főváros. A zöld Budapestnél a „beton helyett fák és bokrok” (7292 szavazat) nyert, elsősorban a belvárosban, de konkrétumok nélkül,

a nyitott Budapestnél pedig a „védett kerékpáros útvonalak” kapta a legtöbb voksot, 4648-at. Utóbbi helyszín nélküli, azaz már önmagában ez a győztes elegendő lehet ahhoz, hogy totális felfordulást okozzon a belvárosban.

Ahol viszont szerepelt konkrét útszakasz, az az ötlet második lett a saját kategóriájában, 3435 szavazattal. Leírásában ez szerepel: a nagykörúti kerékpáros infrastruktúra biztonságosabbá tétele különböző eszközökkel, például fizikai elválasztó elemekkel. Így indult az Üllői úti kerékpársáv története is.

A szabályok szerint az online és offline beérkezett szavazatok összesítését követően kategóriánként a legnépszerűbb ötletek valósulhatnak meg a rendelkezésre álló keretösszeg erejéig. Azonban ha a legmagasabb pontszámú ötletek nem töltik ki, úgy a maradék pénz összevonva is felhasználható a kategóriák soron következő két-két ötletének valamelyikére a főpolgármester döntése alapján.

Márpedig Karácsony Gergely alighanem a kerékpársáv mellett dönt.

Az eredmény szerint a Nagykörútra álmodott védett kerékpársávra és a „nyitott Budapest” kategória győztesére összesen nyolcezer szavazat érkezett, ami a város összlétszámát tekintve finoman szólva sem sok. Csakhogy az Üllői úti kerékpársáv mellett Balogh Samunak, Karácsony Gergely kabinetfőnökének az volt az egyik legfőbb érve, hogy nyert a közösségi költségvetés szavazásán, pedig azt is mindössze 15 ezren akarták.

 

A vesztesek

A portál szerint bár a hetvenmillió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldást sokan kritizálják, úgy tűnik, a városvezetés hajthatatlan – igaz, két hónappal az Országos Mentőszolgálat szakmai kritikája után Karácsony Gergely stábja végre talált egy jelenetet, amin a mentő elfér a kerékpársávban, és úgy tűnik, a főpolgármester szerint ezzel minden meg is van oldva.

Ellenben a repülőtéri járat, a Budapesti Közlekedési Központnak milliárdokat termelő 100E a megszűnő buszsáv helyett a dugóban araszol az Üllői úton. Ugyan Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen nemes egyszerűséggel hazugsággal vádolta a megoldást kritizáló Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárt, a BKK Futár alkalmazás tényszerű adatai azt mutatják, a 100E menetideje jelentősen hosszabb lett.

Vitézy Dávid hangsúlyozta, 

nehéz ma olyan tömegközlekedéssel foglalkozó szakembert találni, aki azonosulna az Üllői úti buszsáv megszüntetésével,

ám úgy tűnik, a városvezetés a számokkal és tényekkel alátámasztott kritikákra legfeljebb sértetten képes reagálni, a hibás döntésen nem változtat.

Borítókép: Kerékpársáv az Üllői úton (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.