Az építési és közlekedési miniszter egy exkluzív klubesten beszélt nyíltan a terveiről – írja a Világgazdaság. A lap szerint Lázár János azt mondta, soha ennyien nem használták még a MÁV és a Volán járatait, majd pedig bejelentette, hogy teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását.
Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tegnapi Nagyvállalati Klubjában tartott majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt.
Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Értelemszerűen dátumot sem említett a lépés bevezetésére. Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területéről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban.
Elmondása szerint mintegy ötven-százezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a hatszáz forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók is közrejátszottak, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.
A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedésnek. Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Jelezte, hogy miközben számos kritika éri a közlekedés ágazatában végzett munkáját, arról nem esik szó, hogy soha ennyien nem használták a közösségi közlekedés hálózatát. Ez azért is fontos visszajelzés, mert az ő felfogásában a tömegközlekedés, azon belül is a kötött pálya áll az első helyen a fejlesztések terén.
A politikus a Világgazdaság szerint elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, amikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy nyolcszázmilliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Megjegyezte, hogy annál, hogy az állam a tömegközlekedés finanszírozására költ, nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.
Ugyanakkor a politikus szerint továbbra is kulcskérdés a költséghatékonyság. A MÁV–Volán járműállománya régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Alacsony a villamosított pályák aránya, ahol pedig vannak, ott rossz a minőségük. Miközben a MÁV éves energiaköltsége kilencvenmilliárd forintra rúg,
2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot.
Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt. Minden technológiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Viszont a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.