A Political Capital-tanulmányoknak – amelyeket a cég 2006 és 2009 között készített a kémelhárításért felelős Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) számára – az egyik legérdekesebb elemei a szervezetnek adott kommunikációs, píár- és arculati tanácsok. Ezek egy része már nagyobb figyelmet kapott a sajtóban, egy részük nem. Ezeket tárta fel a Mandiner.
Mint írják, az arculati tanácsok a Somogyi Zoltán és Szabados Krisztián érdekeltségébe tartozó Privy Council Kft.-től érkeztek. A cég napjainkban Splendidea Communications Kft. néven fut, egyik legfontosabb projektjük jelenleg a Nyugati Pályán névre hallgató közösségi oldalak működtetése. A felületeken az USA külügyminisztériumának propagandáját terjesztik az amerikai adófizetők pénzén, 2023 tavaszán például háborúpárti plakátkampányt is indítottak Magyarországon. A Splendidea külön érdekessége, hogy a Gyurcsány-kormányok alatt a Somogyi és Szabados által az NBH-nak legyártott tanulmányokban a Political Capital és a Privy Council (a mostani Splendidea) elemzői még a jobboldal és a szélsőjobboldal oroszellenessége miatt aggódtak. Ma már ők maguk gyártanak ilyen tartalmakat pénzért.
Titkosszolgálati píár
A Political Capital szakemberei azt tanácsolták, hogy az NBH nevezzen ki szóvivőt és kommunikációs igazgatót, tartson sajtótájékoztatókat, sajtóreggeliket, tudományos igényű konferenciákat, rendezzen „oktatási turnét középiskolákban”, jelentessen meg kiadványokat, brosúrákat, illetve nyisson egy múzeumot, valamint készítsen imázsfilmet. A PC szerint jó ötlet lehet „nyílt nap” és „épületbejárás” szervezése. Ez utóbbi kapcsán jegyezték meg forrásaink, hogy ez „csodás ötlet”, ami sok lehetőséget tartogatott volna a külföldi hírszerzőknek is.
A PC tanácsairól részletesen kérdezte a lap egykori NBH-tiszteket, akiknek egyöntetűen lesújtó véleménye volt a Somogyiék által adott javaslatokról.
Egy szóvivő jó ötletnek tűnhet, de mi van akkor, ha egy szervezet az általánosságokon túl semmilyen konkrétumot nem oszthat meg a nyilvánossággal? Nos, ilyenkor a sajtóesemény kabaréba fullad, ugyanis az újságírók hiába tesznek fel kérdéseket, a válasz mindig ugyanaz lesz: „erről sajnos nem beszélhetek”. Hasonló probléma merül fel a sajtóreggelik kapcsán: hacsak a titkosszolgák nem határozzák el magukat, hogy államtitkokat adnak ki, akkor aligha adhatnak tájékoztatást az újságírókat érdeklő ügyekről. A nyilvános kiadványok, publikációk, turnék és konferenciák mind azzal járnak, hogy az NBH munkatársai beazonosíthatóvá válnak, amit szakmai kötelességük elkerülni. A kémelhárítók már a kiképzésük során is azt tanulták: ha látnak valahol egy fényképezőgépet kattintásra készen, forduljanak el a másik irányba.