Hazánk jelenleg tizennégy darab JAS–39 Gripen vadászbombázót – tizenkét együléses C-t, és két darab kétüléses D változatot – lízingel, ezek egyfelől 2026-ban állami tulajdonba kerülnek, másrészt jövőre négy újabb gép érkezik: a JAS–39C változat „testvérei”. A megállapodás bejelentését követően Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter elmondta:
A Gripenek kedvező árfekvésük mellett azért is hasznos harci eszközök, mert három funkciót látnak el egyben: elfogó vadászként, földi csapásmérésre és felderítő feladatokra egyaránt alkalmazhatók. Ezt a többcélúságot tükrözi a JAS név, ami a Jakt (Vadász), az Attack (Támadó) és a Spaning (Felderítő) szavak rövidítése.
A Honvédelem.hu cikke a Gripenek elkövetkezendő néhány évben megújuló és bővülő képességeit mutaja be.
Elég lesz csak ránézni a célra
A mostani, újabb tízéves időtartamra megkötött szerződésben a kiképzési együttműködés és a teljes flottaüzemeltetés mellett Magyarország a három elérhető modernizációs csomag közül a legnagyobbat rendelte meg – emelte ki a Magyar Honvédség hivatalos oldala.
Ennek köszönhetően hamarosan új hardverelemekkel bővül – a gépek önvédelmi képességét fokozatokkal emelő – elektronikai hadviselési rendszer és a radar, elsődlegesen azonban a fedélzeti számítógépek szerepe változik. 2006 óta több alkalommal frissültek egyre jobb képességű szoftverváltozatokkal a magyar Gripenek. A következő újítás lényege, hogy más képet látnak majd a pilóták az előttük lévő három színes kijelzőn. A bal oldalin a repülés és a HUD (fejmagasságú kijelző) adatait, a középsőn a repülőgép vízszintes helyzetét kijelző műszer (HSI), a jobb oldalin pedig a rádiólokátor, az infravörös vagy az elektrooptikai érzékelők, kamerák által megjelenített képet lehet látni.

A hármas osztatú, színes kijelző mellett a pilóta felszerelésének és fülkéjének további modernizációja segíti a Gripen kezelhetőségét. Az ODEN típusú sisakkijelző nemcsak megjeleníti a repülési adatokat, hanem lehetővé teszi a légiharcrakéták célzását is, vagyis a repülőgép-vezetőnek elég ránéznie a célra.
A légi harcban használt legfontosabb funkciók, például a rádiólokátor üzemmódjai elérhetők a gázkaron és a botkormányon, a kezelőnek le sem kell vennie róluk a kezét. A pilóta munkaterhét csökkenti, hogy csak a lényeges információkat kapja meg, kormányparancsai értelmezésével a számítógépes rendszer végzi a gép irányítását (úgynevezett fly by wire módszer). Az egész felület – a sisakra szerelhető éjellátó készülékhez igazítva – megvilágított, a fülke pedig légkondicionált. A pilóta szükség esetén a Martin-Baker 10L típusú ülés segítségével földön és álló helyzetből is képes katapultálni.