Minden adott a tökéletes balatoni szezonkezdéshez

A vízügyön és a Balatonon már nem múlik, milyen lesz a szezon.

Forrás: Sonline2024. 06. 04. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balaton vízlevezető rendszerének korszerűsítése elnevezésű beruházás 2023 végére készült el, összköltsége közel húszmilliárd forint, amit az Európai Unió és a magyar kormány közösen biztosítottak. Szolgáltatása minden igényt kielégít, a fejlesztés mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban unikumnak tekinthető – mondta Csonki István, a KDTVIZIG igazgatója a Sonline-nak

Az elmúlt félévben a beruházás már bizonyított, ennek köszönhetően a balatoni üdülési szezon tökéletes, 120 centiméteres vízállással indulhat.

– írták.

(Fotó: Sonline/ MESZAROS_ANNAROZSA)

 

A Balatont felkészítették a jelenkor kihívásaira

A fejlesztés célja az, hogy a klímaváltozás követelményeihez igazítsa, így sokkal rugalmasabbá tegye a tó vízkészletének kezelését. Az igazán szélsőséges vízjárás 1999-ig elkerülte a Balatont, ezután négy évig, 2000–2003 között súlyos vízháztartási hiány, és az abból fakadó extrém kisvíz volt a jellemző, majd 2014-ben ennek az ellenkezője. A 2013–2014-ben lehullott, az átlagot jóval meghaladó mennyiségű csapadék miatt megemelkedett a vízszint, és ez a viharos szél keltette erős hullámzással, valamint a tó hosszirányú kilengésével párosulva elsősorban a déli parton okozott káros elöntéseket. Akadályozta a csapadékvíz-elvezető hálózatok működését, az összegyűlt vizek gravitációs bevezetését, tartósan víz alá kerültek az ingatlanok, parti sétányok, megrongálódtak a partvédő művek, strandok.

A problémát az 1947-ben üzembe helyezett alacsony teljesítőképességű zsiliprendszer és a Sió-csatorna állapota miatt nem sikerült hatékonyan orvosolni. Az elégtelen levezetőkapacitás, valamint a hosszan elnyúló vízeresztés nagy kiterjedésű belvizet okozott, a víz a Sióból a közelben fekvő területekre szivárgott, a belvíz alá került földeken lehetetlenné vált a termények betakarítása, a gazdáknak nagy kára keletkezett. A szélsőséges időjárási események gyakorisága a tóban történő víztározás lehetőségének megteremtését igényelte, mondta Csonki István, a KDTVIZIG igazgatója. 

Mivel a Balaton vízkészletének pótlására nincs mesterségesen kiépített lehetőség, a nyári vízszintet a Siófok belterületén megépített vízszintszabályzó műtárgyak üzemeltetésével, a lehető legnagyobb tárolókapacitás igénybevételével, azaz a jogszabály adta lehetőségeken belül magasan tartott tavaszi vízszinttel, valamint az időjárási előrejelzések folyamatos felügyeletével lehet tervezni.

A Balaton vízszintszabályozását biztosító régi, több mint hetvenéves siófoki nagyműtárgyak már a 2000-es évek elejére elérték a tervezett műszaki élettartamukat, és a létesítmények felújítása nem hozta volna magával a műszaki biztonságot. Koruk és állapotuk miatt másodpercenként 50 köbméternél nagyobb hozamú eresztésre tartósan nem voltak képesek, a hidrológiai statisztikai elemzés viszont azt mutatta, hogy a 80-100 köbméter hozamú eresztésre van szükség. Újakat kellett tehát építeni.

– mondta a lapnak az igazgató. 

 

Új alapokon a Balaton vízszintszabályozása

A beruházás két nagy alkotóeleme a Balaton vízszintszabályozását és a hajózást új alapokra helyező zsiliprendszer megépítése, valamint a Sió-csatorna rekonstrukciója lett. A hajózsilip építésére a Balaton vízszintjének változása miatt a régi műtárggyal a továbbiakban már nem biztosítható hajózási lehetőség helyreállítása miatt lett szükség. És mivel ezen keresztül is megvalósítható a vízeresztés, a Balaton vízkészletét csökkentő vízkormányzás minden körülmény között biztosított. 

A Balatonkiliti mederduzzasztó a vízleeresztésben és a hajók átvezetésében vesz részt, valamint ezzel Siófok belterületén két kilométeres szakaszon biztosítható a csatorna ökológiai vízigénye, esztétikus, vízzel telt megjelenése. A megépült műtárgyak együttes kezelése és irányítása a siófoki Horgony utcai vízügyi telephely és a Krúdy sétány között újonnan megépült látványos üzemirányítási, a közönség előtt is megnyitott épületből történik. A felújított Sió-csatorna már teljes hosszában képes fogadni és kármentesen továbbítani a Balaton vízeresztéséből adódó többletterhelést, a vízeresztés időszakában pedig biztonságosan hajózható. Végezetül, a Tolnanémedinél a Sió-csatorna melletti mélyfekvésű, többnyire elöntéssel fenyegetett területen vizes élőhelyet alakítottak ki, melynek a szerepe a vízvisszatartás. A Kapos folyó torkolati szakaszán, csaknem száz hektár területen zsilip- és árokrendszer épült, és kialakítottak egy 12 hektár nagyságú 110 ezer köbméter tározókapacitású tavat is.

A beruházás az elmúlt hónapok során több ízben is bizonyított – mondta Csonki István. A BAHART új hajói 2023 nyarán sikeresen feljutottak a Balatonra, a 2023–24-es őszi-téli időszakban hullott sok csapadék miatt jelentősen megemelkedett balatoni vízszint csökkentése pedig már az újjáépült zsilipen keresztül történhetett.

Az üzempróba sikeres volt. A vízügyön már nem múlik, milyen lesz a szezon.

(Fotó: Sonline/ MESZAROS_ANNAROZSA)

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.