Hová tűnt az a forrás, amit a kormány kifejezetten a római-parti védmű felépítésére szánt, és milyen fejlesztések történtek az elmúlt öt évben az árvízvédelem ügyében?
Akkoriban nagyságrendileg tízmilliárd forint volt elkülönítve az árvízvédelmi fejlesztésekre. Mi 2019 előtt befejeztük a pünkösdfürdői védművet. Ezzel kapcsolatban nemrég hamis információk jelentek meg a médiában, miszerint a főváros az elmúlt években fejlesztette ezt a védműrendszert. Az elmúlt öt évben valójában a Római-parton és annak közelében az általunk elkezdett, az Aranyhegyi-patak bal partján álló védművet fejezte be a főváros, illetve a kormány megépítette a Barát-pataki jobb parti műtárgyat. Szintén még az én ciklusomban kezdődött el a 3,1 kilométeres hosszúságú, Dunával párhuzamos védmű tervezése, ami a lelke és a leginkább vitatott eleme a csillaghegyi öblözeti védelemnek. Máig hiszem, hogy az általunk elképzelt mobil védmű elsősorban politikai jellegű obstrukció áldozata lett, aminek eredménye, hogy legalább 2029-ig nem lesz stabil árvízvédelem a Rómain.
Mi akadályozta meg a védmű felépítését?
Két dolgot szeretnék különösen kiemelni. Az egyik az, hogy ha a „sötétzöldek” és a klímaforradalmárok nem fúrták volna meg annak a mobil gátnak a tervét, amit mi meg akartunk építeni, akkor már rég állna a védmű, amelynek meg kellene védeni a jogilag hullámtérnek nevezett, de a gyakorlatban már 1914 óta nem hullámtérként funkcionáló területet, illetve az 55 ezer csillaghegyi és békásmegyeri polgárt. A mostani árhullám megmutatta, amit bizonyos médiumok elhallgattak, hogy a mobil gátak beváltak Magyarországon és Európában több helyen is. A 2010-es évek közepéig egyetértés volt arról, hogy a Rómain a part mentén egy mobil gátra van szükség. Már Demszkyék is ebben gondolkodtak, sőt egy határozatban is kimondták, hogy a védmű fejlesztését a parton kell elvégezni. Másrészt pedig hat szakvéleményünk van komoly szakmai szervezetektől, például a Budapesti Műszaki Egyetemtől, a Magyar Tudományos Akadémia egyik munkacsoportjától, a Vízügyi Tudományos Tanácsától, a Vízügyi Főigazgatóságtól és a Mélyéptervtől, hogy a parton kell megépíteni a védművet.