Szeptember 16-tól a Budapest és Esztergom közötti vonalon, valamint a Budapest–Győr vonalon is bevezetik a kalauz nélküli közlekedést egyes járatokon – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a MÁV. Ez a két vonal is része annak a kötelező jegyelővételi zónának, amelyen belül a vonatokra már csak érvényes menetjeggyel, bérlettel vagy egyéb utazásra jogosító okmánnyal szabad felszállni, mivel ezek nélkül csak jóval magasabb, egységesen 25 ezer forintos pótdíjjal lehet menetjegyet vásárolni. Ezeken a vonatokon szúrópróbaszerű ellenőrzésekre kell számítani.
A tavaszi-nyári tesztelési és értékelési folyamatot követően a feltételeknek megfelelő elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést.
A folyamat része, hogy szeptember 16-tól az esztergomi vonal S72-es és Z72-es járatainak nagy része, valamint a győri fővonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest-Kelenföld között közlekedő G10-es, néhány éjszakai S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes Rába InterRégió vonatokon sem lesz állandó jegyvizsgáló.
Szeptember végén a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi, október közepén a ceglédi, szolnoki, újszászi és gödöllői vonalra is kiterjesztik az új rendszert.
A kiindulási állomásról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően a fedélzeti hangosbemondón keresztül felhívják az utasok figyelmét, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Ezzel együtt azt is jelzik, hogy vészhelyzet esetén használják az ajtók mellett elhelyezett vészhívót.
Az ellenőrzéseket végző kalauzoknak nem a büntetés a célja, hanem az, hogy tudatosítsák az utasokban az új szabályokat, feltételeket. Ezért november 2-ig azokat az utasokat, akik a zónában érvényes menetjegy nélkül szállnak fel, csak figyelmeztetik, és a korábbi, mérsékelt összegű pótdíjat kell fizetniük.