Fontos akadály tűnt el a Gellért-hegyi sikló útjából

Karácsony Gergelyék korábban a projekt kivégzéséről döntöttek.

2024. 12. 06. 12:33
20200708 MN Budapest Gellért tér Budai fonodó villamos Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
illusztráció
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gellért-hegyi sikló projekt újra megkapta azt a környezetvédelmi engedélyt, amely az összes további engedély alapját képezi, miután a Kúria második alkalommal helyezte hatályon kívül az elsőfokú bíróság korábbi ítéletét és másodszor utasította azt új eljárás lefolytatására. A fővárosi vezetés sorban támadta nemcsak az említett környezetvédelmi, hanem a BKK résztulajdonában álló projektcég által megszerzett további öt engedélyt is – áll a Gellérthegyi Sikló Kft. közleményében.

Az Index cikke szerint a siklót is támogató kormányrendelet a Citadella felújításának indulásával, 2020 júliusában született, amelynek része a teljes Gellért-hegy megújítása is.

Annak kihirdetése után azonban a jelenlegi fővárosi vezetés „a projekt kivégzéséről” döntött a siklót létrehozni szándékozó kft. szerint. 

Bár elmondásuk szerint a főpolgármester pár nappal korábban még aláírta az építési engedély meghosszabbításához is szükséges tulajdonosi hozzájárulását. „A gazdasági bizottság eltérő véleménye és a képviselők aggályai, kérdései ellenére a képviselő-testület támogatta a főpolgármester javaslatát, így a főváros mindenféle egyeztetés vagy felszólítás nélkül bejelentette elállási szándékát.”

Ezt a fővárosi résztulajdonban álló projektcég keresettel támadta, kérve a bíróságot, hogy mondja ki: az elállásközlés jogszerűtlen volt, vagyis a szerződés még mindig hatályos. Az első- és másodfokú ítéletek után a felülvizsgálati kérelmet a Kúria ez esetben is befogadta, ezt a másik tárgyalást 2025 januárjára tűzte ki. 

A Gellérthegyi Sikló Kft. számítása szerint a sikló működésének első 35 éves ciklusában mai árakon megközelítőleg harmincmilliárd forint bevételről mondott le a főváros, miközben változó érvelése mellett egyáltalán nem kezeli a környékbéli lakók problémáit.

A főpolgármester és helyettesei kifogásolták többek között az önálló fővárosi vagy az állammal közösen tervezett közberuházásra, eltérő műszaki tartalomra, érdekmúlásra, majd végül környezetvédelmi aggályokra is.

A kft. szerint a Gellért-hegy lakóinak és környezetének „elképesztő terhelést” okoz a turistabusz-forgalom, hiszen ez a turisták első számú célpontja, a turista pedig busszal jön, alternatíva hiányában. A projekt felelősei úgy látják, nincs más észszerű és felelős alternatív közösségi közlekedési eszköz, hiszen a sikló egy „rejtett”, kötött pályán közlekedő lift, ahol a két kabin egymás ellensúlya, ezért energiát csak a felfelé utazó többletteher szállítására kell fordítani.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.