– Az iskolákat azért érdemes rangsorolni, mert tovább ösztönzi őket arra, hogy még jobban teljesítsenek – mondta Nicholas Tate brit történész, oktatási szakértő, a Konzervatív iskola című könyv szerzője, aki a Mathias Corvinus Collegium (MCC) országos gimnáziumi rangsor díjátadó gáláján adott interjút lapunknak. A szakértő hozzátette, a rangsorolás egy plusz késztetést ad az iskoláknak arra, hogy javítsanak az eddig elért eredményeiken. Ez a diákok mellett a szülőknek is hasznos, hiszen nekik kell döntést hozniuk arról, hogy melyik iskolát válasszák a gyerekeiknek.
Az nem feltétlenül szükséges, hogy a legelőkelőbben rangsorolt intézményt célozzák meg, mivel sok más tényezőt is figyelembe kell venniük, az viszont igen, hogy a közvélemény megismerje a valóságot. – A kormányoknak és az olyan szervezeteknek, mint a magyar MCC, el kell végezniük ezt a munkát, mert így lehet kialakítani a megfelelő módszertant, és megmutatni, hogy az iskolák mennyit fejlődtek. Az iskolai hatékonyság legjobb mérőeszköze a diákok előrehaladása: nálunk Angliában a 16 évesek között végeznek felmérést a kognitív képességekről, amit két év múlva megismételnek.
Az az iskola tud hozzáadott értéket felmutatni, ahol az eredmények összehasonlításából látszik a haladás
– mutatott rá a szakértő.
Fontos a tanári tekintély
Nicholas Tate ismertette: a konzervatív iskola nézetei szerint a diákok és tanárok közti ideális kapcsolatban a tanárnak tekintélye van, ezért ő dönt arról, hogy mit és hogyan kell tanítani. Észak-Amerikában arról folyik vita, hogy egy demokratikusabb osztályterem irányába kellene mozdulni, de
az osztályteremben nem szabad parttalanul demokratikusnak lenni.
– A tanári tekintélynek ugyanolyannak kell lennie, mint a szülői tekintélynek, ami csorbát szenvedett a kulturális és társadalmi változások miatt. A tekintélyt hangsúlyozni kell, de ez nem tekintélyuralmat vagy önkényességet jelent, hanem azt, hogy a tanár olyan módszerekkel tanítja a gyerekeket, amelyekkel ők a legjobban tudnak tanulni – vélekedett Nicholas Tate.