Új időszámítás kezdődött a magyar közösségi közlekedésben + videó

A családoknak akár havi több tízezer forint megtakarítást jelenthet az egy éve életbe lépett új tarifarendszer.

2025. 03. 01. 10:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pontosan egy éve, 2024. március 1-jén lépett életbe a MÁV új tarifarendszere. Ezzel túlzás nélkül új időszámítás kezdődött a magyar közösségi közlekedésben – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a MÁV.

Emlékeztettek:

  • A vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer akár több tízezer forintnyi megtakarítást jelent a magyar családoknak, ráadásul az olcsóbb tarifákkal párhuzamosan egyszerűbb és átláthatóbb lett a kedvezmények rendszere is.
  • Az új tarifák nem csupán azok számára kedvezők, akik már korábban is a közösségi közlekedést választották a napi ingázásukhoz: az új tarifákkal százezres nagyságrendben sikerült olyan utasok számára versenyképes alternatívává tenni a közösségi közlekedést, akik korábban autóval jártak munkába.
  • Ennek is köszönhető, hogy 2024-ben a MÁV-csoport utazásszáma minden eddigi rekordot megdöntve meghaladta a lélektani határnak tekinthető egymilliárdot, miközben – sokak félelmére rácáfolva – nem csökkentek a közszolgáltató társaságok menetdíj-bevételei sem, hiszen az olcsóbb bérletekből jóval több fogyott és folyamatosan több fogy, mint a korábbi díjtermékekből.

A jegy- és bérlettermékek köre, valamint a kedvezményrendszer az egy évvel ezelőtti teljes átalakítás révén sokkal könnyebben érthető el mindenki számára. A kedvezményeket is bonyolult igazolások nélkül vehetik igénybe a jogosultak, a családoknak pedig akár havi több tízezer forint megtakarítást jelenthet az új tarifarendszer.

 

Igény a vasútra

A kedvezményrendszer változásának köszönhetően 700 ezer olyan gyerek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők már egy éve díjmentesen közlekednek a helyközi közlekedésben.

Egymillió 14 és 25 év közötti fiatal – diák és nem diák – féláron közlekedhet. 300 ezer 65 év alatti nyugdíjas is ingyenesen utazik ugyanúgy, mint a 65 év fölöttiek, és 280 ezer fogyatékkal élő is díjmentesen utazik.

Egymillió közalkalmazott 50 százalékos kedvezménnyel veheti igénybe a járatokat, továbbá 200 ezer nagycsaládos térítésmentesen utazhat, ha családjával együtt kel útra.

Összesen 900 ezer magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgár évente 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget az országban a nemzethez való tartozás jegyében.

Az intézkedések bevezetése óta eltelt egy év alatt a MÁV szerint az az alapvető változási irányok is markánsan kirajzolódtak, és tartósan meghatározhatják a közösségi közlekedést, ugyanis bebizonyosodott, hogy kiemelt igény van a vasúti és buszhálózatunk fenntartására, folyamatos fejlődésére, ezáltal érdemi fejlesztések indulhattak el mind a tágan értelmezett közlekedési infrastruktúra, mind a járműállomány, mind pedig a szolgáltatások terén.

Múlt évben elérték az egymilliárd utazást.

Tavaly márciusban erőteljes ugrás következett be az előtte hónapokig stabil utasforgalomban: a vármegye- és országbérlet bevezetése előtti hónapokhoz képest ekkor már jelentősen magasabb volt a korábbi kimutatható utasmennyiségnél.

 

Nem csak olcsóbbak a bérletek, több is fogy belőlük

Általánosan jellemző az elmúlt egy évre, hogy megnőtt mind a teljes árú, mind a kedvezményes (tanuló) bérletek vásárlása, köszönhetően az országbérletek és Pest vármegyebérletek kibővült felhasználási lehetőségeinek.

Az ingázók – a korábban csúcsévnek tekintett – 2019-ben közel 5,5 millió bérletet váltottak, az ország- és vármegyebérletek bevezetésével ebben is rekordot döntöttünk: 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben pedig több mint tízmillió darab bérlet fogyott, pedig a tarifareform óta, azaz 2024 márciusától jóval többen utazhatnak menetjegy, illetve bérlet váltása nélkül. (A feláras vonatok esetében a helyjegyet továbbra is meg kell váltani térítésmentes utazásra jogosultság esetén is.)

Az ország- és vármegyebérletek eladásait figyelembe véve havonta már 800-900 ezret vásárolnak ezekből.

Az ország- és vármegyebérletek vásárlása folyamatos felfutást mutatott korábban is, de a BKK járatokon történő elfogadással újabb löketet kapott ezek értékesítése. Az új tarifarendszerrel együtt jött létre a budapesti tarifaközösség, amelynek révén tavaly március 1-jétől az ország bármely pontjáról egy jeggyel tudunk utazni akár a budapesti Deák térre is.

 

Kevesebb a bliccelés

A napon belüli akár többszöri utazást, átszállást leegyszerűsítő, kedvező árú Magyarország24 és Vármegye24 napijegyek esetében – a kezdeti felfutási időszakot követően – az értékesítés minden hónapban meghaladja a negyedmillió darabot, így ezekből több mint 2,2 milliót váltottak 2024-ben. Ez is bizonyítja, hogy sokak számára kényelmesebb, ha egyetlen jeggyel elintézhetik az egynapos (24 órán belüli) utazást akár vonattal, busszal vagy HÉV-vel utaznak.

A tarifareform előnyei közé sorolható, hogy egyszerűbbé vált a kedvezményre jogosultak ellenőrzése is a MÁV-csoport járatain, és bár az utazások száma az egyszerűbb és olcsóbb tarifarendszernek köszönhetően is tovább növekedett,

a bliccelések korábban növekvő tendenciája megfordult, és már kevesebben próbálnak jegy nélkül utazni a MÁV-csoport járatain.

A megbüntetett bliccelők száma tavaly még így is meghaladta a 27 ezret.

 

Ujtarifa.hu

Az utasok átfogó tájékoztatása érdekében elindították tavaly februárban az ujtarifa.hu weboldalt, hogy segítséget nyújtsanak az utasoknak a napijegyekkel, kedvezményekkel, a díjmentességgel, a vármegye- és országbérletekkel, illetve ezek felhasználási feltételeivel kapcsolatban. Az elmúlt egy évben több mint 800 ezren látogatták meg, és még jelenleg is napi 1000-1500 utas tekinti meg az itt elhelyezett tartalmakat.

A legnépszerűbb kérdések a napijegyek általános leírásával kapcsolatosak, a legnépszerűbb a Pest vármegyére érvényes díjtermékekkel kapcsolatos rész.

A felületen továbbra is javaslatokkal szolgálnak a megfelelő kedvezménykategória, jegy-, illetve bérlettípus kiválasztásához is, és viszonylati példákkal mutatják be, hogy mennyivel vált kedvezőbbé az utazás.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Jászai Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.