Televízión keresztül követi a híreket a magyarok többsége

Az NMHH kutatása szerint az idősebbek kritikusabbak a médiumokkal szemben, mint a fiatalok.

2025. 03. 21. 10:14
Televízió Fotó: AFP/DPA/Daniel Reinhardt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összességében alacsony az egyes médiumokba vetett bizalom, de még mindig a televíziónak a legjobb a megítélése Magyarországon. A legkevésbé hitelesnek ezzel szemben a nyomtatott sajtót tartják az emberek – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített friss kutatásból. 

A kutatást összefoglaló sajtóközlemény szerint a bizalom a 18–29 évesek körében a legmagasabb bármelyik médiumot tekintve, minél idősebb valaki, annál kritikusabban szemléli a különböző felületeket.

 

A legtöbbet fogyasztott médium a televízió. A 18–79 éves lakosság 71 százaléka naponta bekapcsolja. Ezt követi a közösségi média 66 százalékkal. Jóval kevésbé népszerű az online vagy nyomtatott sajtó. Az NMHH felmérése szerint valamilyen felületen szinte mindenki rendszeresen fogyaszt médiatartalmat. Csupán a 18–79 éves lakosság nyolc százaléka jelezte, hogy egyik médiumot sem nézi, olvassa vagy hallgatja napi szinten. A televízió a legmegbízhatóbbnak ítélt médium, míg a nyomtatott sajtót tartják a legkevésbé hitelesnek. 

A kifejezetten politikai hírek esetében is őrzi vezető helyét a televízió: a lakosság harmada tartja a legmegbízhatóbbnak, érdekes ugyanakkor, hogy a megkérdezettek 72 százaléka minősítette elfogultnak. 

A politikai hírek terén a tévé után az online híroldalakat tartják a legmegbízhatóbbnak a magyar médiafogyasztók. Az elfogultság és a megbízhatóság tehát nem mond ellent egymásnak: még a legkevésbé elfogultnak tartott közösségi média esetében is csupán a megkérdezettek fele nyilatkozott pozitívan. Ugyanakkor erős igény mutatkozik arra, hogy a média a lehető legnagyobb mértékben független legyen a politikai hírek terén. 78 százalék tartja ezt fontosnak.

 

A dezinformáció terjesztésében egyértelműen kiemelkedik az online média. A felnőtt magyar lakosság döntő többsége, kilencven százaléka találkozott már hamis információval. 86 százalékuk online híroldalon vagy közösségi médiában bukkant ilyen hírekre, melyek háromnegyede politikai témájú volt. Az álhírek felismerésének képessége az életkor előrehaladtával csökken, és az iskolai végzettség növekedésével nő. 

A vélt vagy valós dezinformációt ugyanakkor csak elenyésző számban, az esetek négy százalékában jelentik be az emberek az adott platformon.

A mesterséges intelligencia szerepét a médiában a felnőtt magyar lakosság nagy arányban semlegesnek értékeli. A pozitívumok között a munkához szükséges idő csökkenése áll az élen, a negatívumok között pedig az álhírek készítését és terjesztését említették a legtöbben.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP/DPA/Daniel Reinhardt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.