Bárhogy is próbálja Magyar Péter félrevezetni a szavazókat, nemhogy bezártak, hanem új óvodákat létesítettek az elmúlt években – világított rá legfrissebb elemzésében a Tényellenőr. A blog Magyar Péternek azt az állítását vette górcső alá, miszerint a kormány tagjai „lezüllesztik az oktatást, bezárják az óvodákat, haveroknak játsszák át az egyetemeket….”
Mint írták, az óvodai ellátás minőségével kapcsolatos mérőszámok tekintetében négy fontos mutatót kell figyelembe venni, amelyek alapjában véve befolyásolják az ellátás minőségét. Ezek:
- Az intézmények száma,
- A pedagógusok száma,
- A csoportok száma,
- A férőhelyek száma.
Ezekből a mutatókból három almutató következik, amelyek ennél is pontosabban határozzák meg az ellátás minőségét:
- Az egy csoportra jutó gyermekek száma,
- Az egy pedagógusra jutó gyermekek száma,
- A férőhelyek kihasználtsága.
A Tényellenőr felhívta a figyelmet arra, hogy Magyar Péter a kijelentéshez számadatot vagy példát nem társított, így az országos statisztikák és tendenciákat kell megvizsgálni, azon belül is különös figyelmet fordítani a fent említett mutatókra, hogy pontos képet kapjunk az óvodai ellátás állapotáról. A KSH adataiból kiderül, 2007–2008-as tanévben 4386, míg az elmúlt tanévben, azaz a 2023–2024-es tanévben 4577 intézmény működött – mutattak rá, majd kiemelték:
országosan 191 intézménnyel több működik jelenleg, mint az az utolsó szocialista kormányzati években.
A blog szerint erős hasonlóságot mutat a pedagógusok számának változása is az intézményszámhoz viszonyítva, e mutatóban is a 2006/2007, 2007/2008-as tanév fordulóján tapasztalhatunk jelentős csökkenést, amely visszaesést 2013-ra sikerült csak ledolgozni, azóta pedig folyamatosan jóval több pedagógus dolgozik az óvodákban, mint a 2009–2010-es tanévben.
Szintén cáfolja az ellátási hiányosságokról szóló állításokat a tény, miszerint a csoportok száma a 2023/2024-es tanévben magasabb volt, mint az elmúlt 22 évben bármikor, leszámítva a 2019/2020-as tanévet
– húzták alá, majd rámutattak: mintegy hétszázzal több óvodai csoport működik jelenleg hazánkban, mint a 2009/2010-es tanévben.
„Összességében tehát elmondható, hogy az elmúlt 15 évben jelentősen nőtt az óvodai férőhelyek és a pedagógusok száma. Az ellátórendszer minősége is sokat javult azáltal, hogy a csoportok és az egy pedagógusra jutó gyermekek száma is csökkent” – összegzett a Tényellenőr, majd hozzátette: a férőhelyek kihasználtsága pedig azt mutatja, hogy az elmúlt 15 év férőhelypolitikája jelentős tartalékot képzett a rendszerben, így egy-egy intézménybezárás közel sem veszélyezteti az ellátás biztonságát.