A XIII. kerületben csaknem 12 ezer négyzetméternyi terület újul meg a következő két évben – írta közösségi oldalán a fővárosi önkormányzat. A posztban ugyanakkor egyetlen egy szó sincs arról, hogy a beruházást kizárólag a XIII. kerületi önkormányzat és a területen építkező vállalkozók finanszírozzák, ahhoz semmi köze a fővárosnak.
Nem ez az első alkalom, hogy a főváros olyan fejlesztésekkel igyekszik a munka látszatát kelteni, amihez köze sincs. Korábban Karácsony Gergely a 2-es villamos felújítása kapcsán fogalmazott félreérthetően. A főpolgármester idén januárban sokadszorra is bejelentette, hogy hamarosan elkezdődik az Erzsébet híd és a Lánchíd között húzódó viaduktszakasz felújítása, így 2026 második felétől a korszerű, alacsony padlós CAF-villamosok is közlekedhetnek majd a 2-es villamos vonalán.
A BKK-val közösen egy olyan Budapestért dolgozunk, ahol mindenki számára biztosított a közterek és a közlekedés akadálymentes használata. Ahhoz, hogy a 2-es villamos vonalán 2026 második felében forgalomba álljanak az alacsony padlós, 34 méter hosszú CAF-villamosok, több infrastrukturális beruházás szükséges
– írta a főpolgármester, azt a látszatot keltve, hogy a főváros saját erejéből képes egy fejlesztést végrehajtani. A valóság azonban ezzel szemben más. A beruházással kapcsolatban ugyanis lapunk megkereste a BKK-t. A szervezet válaszából egyértelműen kiderült, hogy a projekt az Európai Unió támogatásával valósulhat meg.
Az új CAF-villamosok közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások megvalósítására, a támogatási szerződés megkötésére felkészülve, a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a kivitelezésre
– írta válaszában a szervezet. Vagyis a beruházás egyértelműen az Európai Uniónak és közvetetten a magyar kormánynak köszönhetően valósul meg.
Korábban Karácsony Gergely az új típusú CAF villamosok beszerzését is saját sikerének próbálta beállítani. A főpolgármester azt írta,
a fővárosi önkormányzat járműparkfejlesztésének köszönhetően a BKK 2022 novemberében 20, tavaly márciusban pedig további 31 járművet rendelt a spanyol gyártótól. Az újabb, összesen 51 jármű érkezésével és forgalomba helyezésével olyan vonalakon is megjelennek, ahol eddig csak ritkán vagy egyáltalán nem közlekedtek alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok.
A politikus ugyanakkor elfelejtette megemlíteni, hogy mindez azért valósulhatott meg, mert Vitézy Dávid, a BKK akkori vezetője írta alá a szerződéseket még 2014-ben, illetve 2022-ben a kormány teremtett fedezetet a villamosok lehívására, ugyanis a főváros még a járművek kifizetésére is képtelen volt, köszönhetően a felelőtlen gazdálkodásnak.