Már a mobiljátékokban is nyomul a drogpropaganda, óriási veszélyben a fiatalok

A drogtematikájú mobiltelefonos játékok humoros, rajzfilmszerű formában jelenítik meg a drogkereskedelem világát, vagy híres zenészek, influenszerek arculatával teszik vonzóbbá – figyelmeztetett a Drogkutató Intézet (DKI). Mint írták, a veszélyük abban rejlik, hogy a játékosok gyakran azonosulnak a karakterekkel, akik nemegyszer hősként jelennek meg, ravasz döntésekkel és stratégiával uralva a piacot. A DKI úgy vélte, ez különösen azoknál a fiataloknál veszélyes, akik hátrányos helyzetűek, mert ott kevés a pozitív példa, és a társadalmi felemelkedés hagyományos útjai nehezen elérhetők.

Forrás: Drogkutató Intézet2025. 04. 21. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a mobiltelefonos játékok, amelyek a drogtermesztést és -kereskedelmet helyezik a középpontba – mutatott rá a Drogkutató Intézet (DKI). Mint írták, a mobiltelefonos játékok világában a fiatalok nap mint nap új viselkedésmintákkal, értékekkel és társadalmi üzenetekkel találkoznak, ezért nem mindegy, milyen világot tár eléjük egy-egy játék. Ezek a játékok gyakran a stratégiai vagy szimulációs kategóriába tartoznak, és a játékosok célja az, hogy egy sikeres és gazdag drogbirodalmat építsenek ki, még ha csak virtuálisan is.

Híres zenészek és influenszerek arculatával teszik vonzóbbá a drogkereskedelem világát a mobiljátékokban is (Fotó: illusztráció)

 

Idealizált drogos életforma

A mobiljátékok egyik fő vonzereje a könnyű hozzáférhetőség, az egyszerű mechanizmusok és az azonnali sikerélmény. 

A drogtematikájú mobilos játékok, mint például a Hempire, a Weed Firm vagy a Wiz Khalifa’s Weed Farm, gyakran humoros, rajzfilmszerű formában jelenítik meg a drogkereskedelem világát, vagy híres zenészek, influenszerek arculatával teszik vonzóbbá. 

Így nemcsak a téma súlyát bagatellizálják, hanem idealizálnak egy életformát, amely a valóságban komoly társadalmi problémákhoz vezet. A játékos feladata jellemzően az, hogy termeljen, kereskedjen, más bandákkal háborúzzon, és közben gyarapítsa pontjait, pénzét, hatalmát. A játék logikája egyértelmű: minél többet termelsz és kereskedsz, annál nagyobbra nő a birodalmad, és annál sikeresebb leszel.

 

A drogkereskedő mint példakép

Ez a rendszer jutalmazza és dicsőíti az illegális viselkedést. 

A játékosok gyakran azonosulnak a karakterekkel, akik nemegyszer hősként jelennek meg, hiszen ravasz döntésekkel és stratégiával uralják a piacot.

Ez különösen veszélyes akkor, ha a játék nem mutatja be a való életben a drogkereskedelemmel járó következményeket: bűnözést, szenvedélybetegségeket, családok szétesését, vagy épp a börtönt és halált. Így a fiatal játékos számára a bűnöző karakter nem elrettentő példa, hanem egyfajta példakép lesz, főleg, ha a játék arca egy olyan híresség, akit egyébként is csodál.

A legnagyobb veszély tehát abban rejlik, hogy ezek a játékok torz képet mutatnak a valóságról. Egy tizenéves számára, akinek még nincs kiforrott erkölcsi iránytűje, hosszú távon beépülhet a világnézetébe a játék üzenete, miszerint a drogkereskedelem izgalmas, jövedelmező és kockázatmentes. Mivel sok fiatal a játékokon keresztül tanulja meg, hogyan működik a társadalom, hogyan lehet érvényesülni, és milyen értékek mentén érdemes élni, nem hagyható figyelmen kívül, hogy ez milyen hatással van a jövőjükre – hívta fel a figyelmet a szakmai szervezet.

 

A hátrányos helyzetűekre jobban hat

Figyelmeztettek: a játékok által normalizált bűnözői életforma hozzájárulhat a droghasználat társadalmi elfogadottságának növekedéséhez.

Különösen veszélyes ez azoknál a fiataloknál, akik már eleve hátrányos helyzetűek, ahol kevés a pozitív példa, és a társadalmi felemelkedés hagyományos útjai, mint a tanulás vagy a munka, nehezen elérhetők.

Számukra egy ilyen játék nemcsak szórakozás, hanem torz alternatíva is lehet.

A probléma kezelése komplex megközelítést igényel. Elsőként a szülők és pedagógusok szerepe kulcsfontosságú. Ismerniük kell azokat a játékokat, amelyeket a gyerekek játszanak, és beszélgetniük kell velük ezek tartalmáról, nem tiltással, hanem párbeszéddel. Az iskolai nevelés részeként a prevenciós programokat is ki kellene egészíteni a digitális médiatudatosság fejlesztésével, amely segíti a fiatalokat a tartalmak kritikus értékelésében.

Emellett a játékfejlesztők és platformüzemeltetők felelőssége is megkerülhetetlen. 

A drogtematikájú játékokat korhatár-besorolással, figyelmeztetésekkel, vagy akár eltávolítással is szűrni lehetne. 

Fontos, hogy a játékpiacon is megjelenjenek olyan szimulációs játékok, amelyek ugyanúgy izgalmasak, de a társadalmi felelősséget és a valóság árnyalt bemutatását is vállalják. Ezek akár oktatási célokat is szolgálhatnának, úgy, hogy a játék mégis érdekes és interaktív marad – fogalmazott a DKI.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.