Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a mobiltelefonos játékok, amelyek a drogtermesztést és -kereskedelmet helyezik a középpontba – mutatott rá a Drogkutató Intézet (DKI). Mint írták, a mobiltelefonos játékok világában a fiatalok nap mint nap új viselkedésmintákkal, értékekkel és társadalmi üzenetekkel találkoznak, ezért nem mindegy, milyen világot tár eléjük egy-egy játék. Ezek a játékok gyakran a stratégiai vagy szimulációs kategóriába tartoznak, és a játékosok célja az, hogy egy sikeres és gazdag drogbirodalmat építsenek ki, még ha csak virtuálisan is.

Idealizált drogos életforma
A mobiljátékok egyik fő vonzereje a könnyű hozzáférhetőség, az egyszerű mechanizmusok és az azonnali sikerélmény.
A drogtematikájú mobilos játékok, mint például a Hempire, a Weed Firm vagy a Wiz Khalifa’s Weed Farm, gyakran humoros, rajzfilmszerű formában jelenítik meg a drogkereskedelem világát, vagy híres zenészek, influenszerek arculatával teszik vonzóbbá.
Így nemcsak a téma súlyát bagatellizálják, hanem idealizálnak egy életformát, amely a valóságban komoly társadalmi problémákhoz vezet. A játékos feladata jellemzően az, hogy termeljen, kereskedjen, más bandákkal háborúzzon, és közben gyarapítsa pontjait, pénzét, hatalmát. A játék logikája egyértelmű: minél többet termelsz és kereskedsz, annál nagyobbra nő a birodalmad, és annál sikeresebb leszel.
A drogkereskedő mint példakép
Ez a rendszer jutalmazza és dicsőíti az illegális viselkedést.
A játékosok gyakran azonosulnak a karakterekkel, akik nemegyszer hősként jelennek meg, hiszen ravasz döntésekkel és stratégiával uralják a piacot.
Ez különösen veszélyes akkor, ha a játék nem mutatja be a való életben a drogkereskedelemmel járó következményeket: bűnözést, szenvedélybetegségeket, családok szétesését, vagy épp a börtönt és halált. Így a fiatal játékos számára a bűnöző karakter nem elrettentő példa, hanem egyfajta példakép lesz, főleg, ha a játék arca egy olyan híresség, akit egyébként is csodál.
A legnagyobb veszély tehát abban rejlik, hogy ezek a játékok torz képet mutatnak a valóságról. Egy tizenéves számára, akinek még nincs kiforrott erkölcsi iránytűje, hosszú távon beépülhet a világnézetébe a játék üzenete, miszerint a drogkereskedelem izgalmas, jövedelmező és kockázatmentes. Mivel sok fiatal a játékokon keresztül tanulja meg, hogyan működik a társadalom, hogyan lehet érvényesülni, és milyen értékek mentén érdemes élni, nem hagyható figyelmen kívül, hogy ez milyen hatással van a jövőjükre – hívta fel a figyelmet a szakmai szervezet.