A forgatókönyvírás sokáig mostohagyereknek számított

– Az itt képzett forgatókönyvírók az önmegvalósítást látták munkájukban, miközben a közösség széles rétegeihez alig jutott el az üzenetük – mondta a Színház- és Filmművészeti Egyetem újonnan kinevezett tanára. Bán János arról is beszélt, hogy a filmírói szakmát sokáig mostohán kezelték itthon.

Hertelendy Gábor
2021. 02. 01. 6:41
null
Az új oktató húsz éve vesz részt filmes projektekben Fotó: Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontosnak tartom, hogy a művészi önmegvalósítás mellett az itt végzett írók képesek legyenek úgy elmesélni egy jó történetet, hogy az abból készült film minél több néző érdeklődésére tartson számot és minél több nézőhöz jusson el – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Bán János író, az M5 kulturális csatorna igazgatója. A tizenegy kötetes Hunyadi-sorozat szerzőjét felkérték a Színház- és Filmművészeti Egyetem újonnan indított filmírói képzés tanári állásának betöltésére, aki elfogadta a megbízást.

Az új oktató húsz éve vesz részt filmes projektekben
Fotó: Fotó: Bach Máté

A frissen kinevezett oktatónak bőven van szakmai tapasztalata feladatának elvégzéséhez, ugyanis már húsz éve vesz részt filmes projektekben, forgatókönyv-fejlesztésekben.

– A Hunyadi-sorozat fejlesztésében is dolgozom, hiszen a széria az én regénysorozatomra épül, és más filmek előkészítésében is, ennek ellenére a feladatom sokkal inkább áll közel az írás, a történetvezetés fortélyainak elsajátíttatásához. A jó történet – legyen az filmes, színpadi, novella vagy regénysztori – csak akkor mesélhető el jól, ha az író a képességek, a vele született tehetség mellett a szükséges szakmai tudásnak is a birtokában is van – hívta fel lapunk figyelmét az író. Bán János közölte, nem hisz az öncélú művészetben, szerinte az igazi szakmai kihívások egyike éppen az, hogy úgy teremtsenek minőséget, hogy ne csak maguknak és a barátaiknak szóljon az általuk elmesélt történet, hanem a közönség mind szélesebb rétegeinek.

 

– Hosszú évek óta sok szó esik arról, hogy milyen fontos lenne a hazai filmes szakmán belül a forgatókönyvírási képzés beindítása. Örök szabály, hogy jó forgatókönyv nélkül ritkán születik jó film, ezt a területet mégis sokáig mostohán kezelték idehaza

– mondta a csatornaigazgató, aki azt is megjegyezte: a hazai filmes világ hosszú időn keresztül elsősorban a rendezői koncepcióban gondolkodott, holott a film struktúráját mégiscsak egy erős forgatókönyv határozza meg. – Bizonyos filmes zsánerek nem örvendtek különösebb tekintélynek a hazai filmes körökben, én pedig azt remélem, hogy a paletta úgy tud színesedni, hogy az, amiben a magyar film eddig is erős volt, az erős maradjon ezután is – fogalmazott Bán János, hozzátéve:

oktatói megbízatásának elvállalásában döntő szerepet játszott a filmrendezői osztály vezetésére felkért regény- és forgatókönyvíró személye.

– Fonyódi Tibort nagyon régóta ismerem, pályafutásunk párhuzamosan alakult. Ismerem a szemléletét, és mert az közel áll az enyémhez, személye fontos tényező volt a döntésemben.

Mint ahogyan lapunk is beszámolt róla, a Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriuma csütörtökön tette közzé a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet tanárainak listáját. Eszerint a filmrendező osztályt András Ferenc Balázs Béla- és Kossuth-díjas rendező irányítja majd,

az ő segítője az a Soós Péter lesz, akit Baranyi Krisztina, Ferencváros baloldali polgármestere megfosztott a IX. kerületi Pinceszínház igazgatói posztjától a rendező tanári megbízatása miatt.

Az alapképzésen részt vevő operatőrhallgatók osztályát Sára Balázs, az MTVA vezető operatőre vezeti majd, míg az operatőrművész mesterképző osztályfőnöke Vecsernyés János Balázs Béla-díjas operatőr lesz. A filmrendező művész mesterképző osztályvezetője a világhírű Koltai Lajos Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező. A filmvágó osztály vezető tanára Koncz Gabriella Balázs Béla-díjas vágó lesz, akit munkájában Komár István vágó támogat. A televíziós műsorkészítő osztály vezetője Erhardt Ágoston, az MTVA kiemelt szerkesztője lesz, míg a dokumentumfilm-rendező művész mesterképzést Barlay Tamás rendező-szerkesztő, az MTVA főmunkatársa irányítja majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.