Dúl a motorosháború a nemzeti parkokban

A nyáron megújított törvény kategorikusan tiltja a motoros járművek használatát erdős területen.

Végh Attila
2020. 11. 19. 15:25
Rendőri ellenőrzés Börzsöny
Forrás: DINP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dúl a háború a terepmotorosok és az erdőket védő természetvédelmi őrszolgálat, illetve a rendőrség között. A motorosok szerint nincs alkalmas kijelölt terület, ahol zavartalanul hódolhatnának szenvedélyüknek. Az erdőőrök és a túrázók viszont azt nehezményezik, hogy a sportmotorok hangja megzavarja az erdő nyugalmát, az erdei állatokat, s mivel nem csak a turistaösvényeket használják, tönkreteszik a természetes növényzetet is.

Fotó: DINP

A 2020. július elején megújult erdőtörvény értelmezése szerint természetvédelmi oltalom alá nem eső erdőben is tilos közlekedni kvaddal, terep-motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral. Csak az erdészeti vagy jogosult erdészeti szakszemélyzet – az őrszolgálat tagjai – használhatnak az erdőkben közúti forgalomba helyezett, érvényes műszaki vizsgával rendelkező legfeljebb ötszáz köbcentiméter hengerűrtartalmú motorkerékpárt munkavégzés céljából. A nemzeti parkok területére ez a jogszabály fokozottan érvényes az állat- és növényvilág megóvása miatt. A bükki és a főváros környéki területeken rengeteg a probléma a motorosokkal, akik többsége speciális, közúti közlekedésre alkalmatlan, vizsga nélküli sportgépekkel veri fel az erdő nyugalmát. A Duna–Ipoly Nemzeti Park területén – amely Magyarország leggazdagabb élővilágú nemzeti parkjainak egyike –, a pilisi és börzsönyi erdőkben már a Készenléti Rendőrség segítségét kellett igénybe venni a tilosban motorozók megállítására.

A Duna–Ipoly Nemzeti Park területe a Pilis-, a Visegrádi- és a Börzsöny-hegységeket, az Ipoly-völgy Hont és Balassagyarmat közötti szakaszát és a Szentendrei-sziget egyes területeit foglalja magában – magyarázta a Magyar Nemzetnek Kiss Csaba természetvédelmi jogi szakértő. Szavai szerint hat természetvédelmi tájegység 22 természetvédelmi őrkerületében 36 őr ügyel a területre. A 13 ezer négyzetkilométernyi területű parkban egy természetvédelmi őrre átlagosan 376 négyzetkilométer működési terület jut, ez akkora, mint egy kisebb rendőrkapitányság illetékességi területe, nagyon nehéz vigyázni az erdőre, a természetre – mutatott rá.

A Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őrszolgálatát a Készenléti Rendőrség, az Országos Természetőr Egyesület és a Természet- és Környezetvédelmi Polgárőr Egyesület tagjai is segítik. A szakértő szerint már negyed százada tilos az erdőkben motorozni, ezt egy 1996-os törvény tiltotta meg először, de 2009-ben és idén nyáron is megerősítették a rendelkezést. Ennek ellenére a Pilis és a Börzsöny védett erdeiben, a nemzeti park területén naponta sértik meg a törvényt a terepmotorosok, ezért a parkőrök a rendőrséggel együtt járőrszolgálatot szerveztek. November minden napján kint lesznek a rendőrök az erdőben, átlagosan napi két szabálysértővel szemben kell intézkedniük.

Fotó: OPSZ

A motorosok többsége igyekszik kivonni magát az ellenőrzés alól, úttalan utakon menekülnek a rendőrök és a természetvédelmi őrök elől, tönkretéve ezzel a park védett aljnövényzetét. Ha sikerül őket megállítani, akkor az erdőőrök szerint jönnek a szokásos védekezési fordulatok, hogy eltévedtek, megijedtek, azért menekültek. A természetvédelmi őrök szerint az is előfordult már, hogy támadólag léptek fel ellenük, ezért is kértek segítséget a rendőrségtől.

Fotó: DINP

Kiss Csaba kiemelte, nem árt tisztában lenni azzal, hogy aki a természetvédelmi őrök – mint hatósági személyek – felszólításának nem tesz eleget, az ugyanúgy szabálysértést követ el (2012. évi II. törvény 244 §.), mintha egy közúti ellenőrzés során nem állna meg a rendőrök erre irányuló jelzésére. A nemzeti park védett természeti területein az év minden napján számíthatnak a motorosok hasonló ellenőrzésekre, amiknek a vége szabálysértési eljárás, feljelentés, pénzbírság, a jármű elkobzása lehet.

Fotó: DINP

A szakember elmondta: az erdő védelmében már van ahol mély, a motorkerékpárok számára leküzdhetetlen árkokkal vagy vasrudakból készített sorompókkal kellett védeniük egyes területeket, utakat. Az őrjáratokat a koronavírus-járvány idején sem csökkentik, a cél egyértelmű, a szabálytalankodóknak nincs helye az erdőkben.

A Duna–Ipoly Nemzeti Park természetvédelmi őrei polgári segítőket is toboroznak. Bár a természetőrök nem hatósági személyek, arra joguk van, hogy figyelmeztessék és távozásra szólítsák fel a természeti értéket veszélyeztető vagy károsító cselekmények elkövetőit. Vizsgán kell bizonyítaniuk a természetvédelmi jogszabályok és a természeti értékek ismeretét, és a felkészülési idő alatt (minimum fél év) a gyakorlati munkában is részt vehetnek. A sikeres vizsga esetén sorszámozott igazolványt és jelvényt kapnak, s díjazás nélküli tevékenységüket a természetvédelmi őrökkel kapcsolatot tartva végezhetik.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.