Csaknem háromezerféle tankönyvből taníthatnak a pedagógusok a következő tanévben, a kötetek közül 61 már a szeptembertől hatályba lépő új Nemzeti alaptanterv (NAT) előírásainak megfelelően készült. Az 1., 5. és 9. osztályosoknak szóló, átdolgozott tankönyvek újdonságairól magukat a tankönyvfejlesztőket kérdeztük, elsőként a kémiakönyvekről, amelyekben jelentősen csökkent a tananyag.
– A kémia óraszáma évek óta folyamatosan csökken, ám ezt eddig sosem követte a tananyagtartalom érdemi mérséklése. Az új NAT szerint azonban 7–8. évfolyamon a leckék több mint harmada kikerült a tananyagból, a 9–10. évfolyamon pedig mintegy negyedével mérséklődtek a tudnivalók. A tantervi változásokhoz alkalmazkodva két kilencedikes tankönyvet és egy munkafüzetet dolgoztunk át, ezenfelül az egyik, jelenleg forgalomban lévő hetedikes tankönyvhöz készült kiegészítés, amelyet a hatosztályos gimnazisták használhatnak – mondta Bárány Zsolt Béla.
A kétféle kilencedikes kémiakönyv jellegében nagyon eltér egymástól.
– Az A jelű könyvet azon iskolák számára ajánljuk, amelyek alapórában, vagyis heti egy órában tanítják a kémiát. Ez tisztán a kerettantervi minimumot tartalmazza, rengeteg gyakorlati példával, sok-sok ábrával és érdekességgel színesítve a tananyagot. Középpontban az aktív tanulás szerepel, rengeteg mindennapi példával. Ez a megközelítés jobban felkelti a diákok érdeklődését, jobban alkalmazkodik a korosztály fejlettségi szintjéhez, mint a korábbi, a szakszavak mennyisége pedig összhangban van a 14−15 éves tanulók szövegértési képességeivel – magyarázta.

Fotó: Mirkó István
- Kiemelt célunk volt, hogy a természettudományokat közelebb vigyük a gyerekekhez, ezért többek közt olyan hétköznapi problémákat dolgozhatnak fel az órákon az osztályok, mint a mikrohullámú sütő, az okostelefon vagy az edzésen használt pulzusmérő működése, de szóba kerül például, hogy miért lehet forró olajban krumplit sütni, miért fut ki a pezsgő a palack kinyitásakor, mit tartalmaznak az érintőképernyők vagy éppen mi történik az atomerőművekben. Foglalkozunk továbbá azzal is, hogy miért nem szabad fürdővízben ülve elektromos hajszárítót használni, hogyan hegesztik a vasúti síneket, illetve hogy mi köze van a veseműködésnek a csontritkuláshoz. Csupa olyan téma kerül terítékre a tankönyvben, amely alkalmas arra, hogy felkeltse a gyermekek, de remélhetőleg a tanárok és a szülők érdeklődését is – mutatott rá a tankönyvfejlesztő.