Érdekesebb lett a kémia tananyaga

Érezhetően csökkent, ugyanakkor a diákok számára érdekesebb lett a kémia tananyaga az ősztől használatos új tankönyvekben – mondta el lapunknak a Nemzeti alaptanterv szerint átdolgozott kötetek egyik fejlesztője. Bárány Zsolt Béla szerint az új kiadványokban figyelemfelkeltő, a mindennapi élethez közel álló feladatok és kísérletek színesítik a tanulnivalót, a szakszavak pedig sokkal inkább összhangban vannak a 14–15 éves korosztály szövegértési képességeivel, mint korábban.

Csókás Adrienn
2020. 07. 07. 5:50
Az új NAT az aktív ismeretszerzésre, a gyakorlatias megközelítésre helyezi a hangsúlyt Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem háromezerféle tankönyvből taníthatnak a pedagógusok a következő tanévben, a kötetek közül 61 már a szeptembertől hatályba lépő új Nemzeti alaptanterv (NAT) előírásai­nak megfelelően készült. Az 1., 5. és 9. osztályosoknak szóló, átdolgozott tankönyvek újdonságairól magukat a tankönyvfejlesztőket kérdeztük, elsőként a kémiakönyvekről, amelyekben jelentősen csökkent a tananyag.

– A kémia óraszáma évek óta folyamatosan csökken, ám ezt eddig sosem követte a tananyagtartalom érdemi mérséklése. Az új NAT szerint azonban 7–8. évfolyamon a leckék több mint harmada kikerült a tananyagból, a 9–10. évfolyamon pedig mintegy negyedével mérséklődtek a tudnivalók. A tantervi változásokhoz alkalmazkodva két kilencedikes tankönyvet és egy munkafüzetet dolgoztunk át, ezenfelül az egyik, jelenleg forgalomban lévő hetedikes tankönyvhöz készült kiegészítés, amelyet a hatosztályos gimnazisták használhatnak – mondta Bárány Zsolt Béla.

A kétféle kilencedikes kémiakönyv jellegében nagyon eltér egymástól.

– Az A jelű könyvet azon iskolák számára ajánljuk, amelyek alapórában, vagyis heti egy órában tanítják a kémiát. Ez tisztán a kerettantervi minimumot tartalmazza, rengeteg gyakorlati példával, sok-sok ábrával és érdekességgel színesítve a tananyagot. Középpontban az aktív tanulás szerepel, rengeteg mindennapi példával. Ez a megközelítés jobban felkelti a diákok érdeklődését, jobban alkalmazkodik a korosztály fejlettségi szintjéhez, mint a korábbi, a szakszavak mennyisége pedig összhangban van a 14−15 éves tanulók szövegértési képességeivel – magyarázta.

Az új NAT az aktív ismeretszerzésre, a gyakorlatias megközelítésre helyezi a hangsúlyt
Fotó: Mirkó István

- Kiemelt célunk volt, hogy a természettudományokat közelebb vigyük a gyerekekhez, ezért többek közt olyan hétköznapi problémákat dolgozhatnak fel az órákon az osztályok, mint a mikrohullámú sütő, az okostelefon vagy az edzésen használt pulzusmérő működése, de szóba kerül például, hogy miért lehet forró olajban krumplit sütni, miért fut ki a pezsgő a palack kinyitásakor, mit tartalmaznak az érintőképernyők vagy éppen mi történik az atomerőművekben. Foglalkozunk továbbá azzal is, hogy miért nem szabad fürdővízben ülve elektromos hajszárítót használni, hogyan hegesztik a vasúti síneket, illetve hogy mi köze van a veseműködésnek a csontritkuláshoz. Csupa olyan téma kerül terítékre a tankönyvben, amely alkalmas arra, hogy felkeltse a gyermekek, de remélhetőleg a tanárok és a szülők érdeklődését is – mutatott rá a tankönyvfejlesztő.

Ezzel szemben a B jelű tankönyv inkább azon gimnáziumok számára készült, amelyek emelt óraszámban oktatják a tárgyat. – A tehetséggondozásban részt vevő, esetleg természettudományos pályára készülő fiataloknak szánt könyv szorosan követi a hagyományos, a tudomány logikája szerinti építkezést. Ez a kötet a kerettantervi minimum mellett jelentős mennyiségű kiegészítő tananyagot is tartalmaz, de az egyes leckék után található feladatok között ebben is megjelennek az aktív tanulás elemei: a megértést támogató elemzések, szintézisek, értékelések, projektmunkák – magyarázza Bárány Zsolt Béla. Hozzátette: új fogalmak és korábban nem tanított tartalmak csak elhanyagolható mennyiségben, egy-egy oldalnyi terjedelemben jelentek meg a könyvekben, a vezérelv minden kötet esetében az ismeretanyag csökkentése volt, hogy több idő legyen a tudnivalók alaposabb gyakorlására.

Az új Nemzeti alaptantervnek megfelelően megújult kiadványokban minden tantárgy esetén frissült a képanyag, az illusztráció is. PDF-formátumban egyébként valamennyi könyv elérhető a Tankönyvkatalógus.hu oldalon. Az ősszel induló tanév fontos újdonsága lesz továbbá, hogy kiteljesedik az ingyenes tankönyvellátás, vagyis már egyetlen évfolyamon sem kell fizetni a könyvcsomagokért.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.