A köznevelés minden résztvevőjét nagy kihívás elé állította a koronavírus-járvány, de a bajban megmutatkozik az emberekben lévő segítő szándék és lendületet vesz minden olyan kezdeményezés, ami egy kicsit is könnyebbé teszi a rendkívüli helyzetet. Hogy a diákok korántsem csak elszenvedői az oktatás felfordulásának, azt jól példázza Horváth Milán innovatív ötlete is. A kilencedik osztályos pécsi középiskolás fiú ugyanis fejlesztett egy, a teljes magyar általános iskolai matematika-tananyagot lefedő gyakorlóalkalmazást okostelefonokra. A Matinno névre keresztelt applikációt a koronavírusra való tekintettel ingyenesen elérhetővé tette, hogy minél több gyerek használhassa a digitális munkarend idején.
A Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Babits Mihály Gimnáziumának tanulója nem ma kezdte a programozást, több mint négy éve foglalkozik komolyan ezzel a területtel, sőt a Matinno nem is az első sikeres alkalmazása, pedig Milán még csak 15 éves.

Fotó: Havran Zoltán
– A matematika mindig is közel állt hozzám, már elsős koromtól kezdve tanulmányi versenyeken veszek részt. 2017-ben fejlesztettem egy matekgyakorló programot alsósok részére, amivel a Neumann János Nemzetközi Programtermékversenyen második helyezett lettem. Már ez a program is sokak tetszését elnyerte, viszont sajnos voltak hibái, amelyek miatt nem terjedhetett el igazán. Két évvel később, 2019-ben egy új matematikagyakorló program tervezésébe kezdtem. Ekkor már célom volt az is, hogy a leendő program a mai kor igényeinek megfelelően okostelefonokra legyen elérhető – meséli a Magyar Nemzetnek a matematika–informatika tagozatos fiatal tehetség, aki az elmúlt években számos programozási nyelvet elsajátított, volt, amit autodidakta módon.
A Matinno tehát elsőtől nyolcadik osztályig kínál online matekfeladatokat évfolyamok és témakörök szerint lebontva, változatos, de könnyen kezelhető formában. – Vannak olyan feladatok, amikor egy kérdésre négy válaszlehetőség közül kell egyet megjelölni, gyakran képekkel illusztrálva. Vannak olyanok is, amelyeknél a számolási feladat megoldását nekünk kell beírni. A program különlegessége, hogy akár írásbeli műveleteket is tökéletesen el lehet végezni az okostelefonon, pont úgy, mintha csak papíron számolnánk – magyarázza Horváth Milán, hozzátéve: a megoldások helyességéről a diákok azonnali visszajelzést kapnak, illetve a feladatsorok végén százalékos értékelésben is láthatják a teljesítményüket. Így önállóan, akár szülői segítség nélkül is sokat tudnak gyakorolni.