Rohamtempóban digitalizálódnak az iskolák

Mélyvízbe dobta a pedagógusokat a koronavírus-járvány, de panaszkodni sincs idejük. Több ezer iskolának kellett pillanatok alatt átállnia digitális üzemmódba, hogy a krízishelyzetben is folytatódni tudjon a tanév. A távoktatás a szakképzés számára a legnehezebb, hiszen a gyakorlat nem mindig oldható meg online, itt ezért halasztás is szóba jöhet. Jó hír, hogy az e-tanulás támogatására megállíthatatlanul érkeznek a céges és magán felajánlások.

Csókás Adrienn
2020. 03. 16. 21:24
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendkívüli helyzet kapcsán már péntek este elindult a forró drót, a kollégák az egész hétvégét reggeltől estig végigdolgozták, ma is egymást érik az értekezletek, vezetői megbeszélések – kezdte a beszámolóját a tanév eddigi legsűrűbb napjairól a fővárosi Megyeri Úti Általános Iskola intézményvezetője. Hamzáné Szita Ilona azt mondta lapunknak: a digitális munkarend első napján az iskola összes dolgozója megfeszített tempóban dolgozik azon, hogy minden szükséges tudást átadjanak egymásnak és megszervezzék az következő hetek munkáját.

– A tanulók már nem jöttek iskolába, nem volt szükség gyermekfelügyeletre sem, és elmaradnak a délutáni külön foglalkozások, szakkörök is. A vezetőség, a titkárság és a technikai dolgozók viszont a továbbiakban is bejárnak majd dolgozni, természetesen a járványügyi szabályoknak megfelelően, az épület folyamatos fertőtlenítése mellett – magyarázza az igazgatónő, aki a krízishelyzet szülte váratlan feladatok ellenére egyáltalán nem tűnik kétségbeesettnek.

Mint mondja, a digitális oktatáshoz szükséges informatikai felületek rendelkezésre állnak, a pedagógusaik többsége tudja is ezeket használni. A tanárok a központi KRÉTA rendszer mellett a Google Classroom és a Microsoft Teams programot is segítségül hívják. Az első osztályosok oktatásával kapcsolatban kitért arra is: szerencse a szerencsétlenségben, hogy nem tanév eleje van, mert mostanra a legkisebbek is eljutottak arra a szintre, hogy képesek valamennyit önállóan dolgozni, meg tudják oldani a nekik kiküldött feladatlapokat.

– A hétfő nálunk is értekezletek sorával telt, a minisztériumtól már megkaptuk az ajánlásokat, most igyekszünk kitalálni, hogyan tovább. Elsősorban a KRÉTÁ-t használjuk, de számos más program is rendelkezésre áll. Én a Facebook-csoportban egyébként is szoktam megosztani tananyagokat, de biztosan lesznek majd videós feleltetések is – ezt már Molnár Zoltán, az Ózdi Szakképzési Centrum Surányi Endre Szakgimnáziumának pedagógusa mondta, aki szerint a jelenlegi helyzetben különösen hiányoznak a digitális világban jártas fiatal pályakezdő tanárok. Hozzátette: az új rendszerben nehéz ellenőrizni, hogy a feladatot valóban a diák oldotta-e meg, vagy csak továbbküldték egymásnak a kitöltött tesztlapot, ezért biztosan alkalmazni fogja azt a trükköt, hogy a tanulókkal kézzel íratja le a válaszokat füzetbe, amit aztán mobillal lefényképezve kér vissza tőlük. Így legalább tudható, hogy a tanuló valóban foglalkozott az anyaggal.

Molnár Zoltán rámutatott, hogy a digitális oktatást a szakképzésben lesz a legnehezebb megvalósítani, részben mert a gyakorlati képzés nem pótolható online, részben pedig mert a tanulók között sok a hátrányos helyzetű, akik nem tudnak otthonról belépni az iskola rendszerébe sem.

A folytatásban sok függ majd a gyakorlati képzést végző duális partnerektől is, ők merik-e vállalni a személyes oktatás kockázatát. Ezzel kapcsolatban az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) azt közölte lapunkkal, hogy lehetőség szerint a szakmai gyakorlati oktatást is digitális formában kellene teljesíteni, vagy egyéni felkészüléssel, projektfeladat előírásával. Jelezték továbbá, hogy az esedékes szintvizsgákat el kell halasztani, duális képzésben pedig a lehetőség van a gyakorlati képzés elhalasztására is, ha bármelyik fél úgy ítéli meg, hogy az digitálisan nem kivitelezhető. A szakképzési centrum vezetőinek egyébként holnapig részletes eljárásrendet kell kialakítaniuk a következő időszakra vonatkozóan, de az ITM szerint az új helyzetben is biztosított a tanév teljesítése. Kiemelték továbbá, hogy akinek otthon gondot okoz az internet-elérés, annak az illetékes szakképzési centrum intézményen belül is biztosítja a feltételeket, de legfeljebb öt fős csoportokban szabad bemenni.

Az Oktatási Hivatal folyamatosan frissülő ajánlása egyébként már több mint 30 programot javasol az online tanuláshoz, és egyre bővül az OH azon felülete is, ahol egyéni tanácsadást nyújtó szakemberek elérhetőségeit tették közzé. Ide bárki jelentkezhet, aki az iskolák digitális átállását valamilyen módon segíteni tudja. A Telekom után a Telenor és Vodafone is bejelentette, hogy ingyenes internet szolgáltatással támogatja az online oktatást. A távoktatáshoz segítséget ajánlott még a Codecool Programozóiskola, a MelóDiák iskolaszervezet, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége, és megosztotta online oktatási módszertanát, illetve oktatói útmutatóit a Budapesti Metropolitan Egyetem is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.