Teljesen esetleges, tudunk-e a külvárosban BKV-jegyet venni

A belvárosban, nagyobb csomópontokon nem okoz gondot jegyet váltani a BKV járataira, de a külsőbb kerületekben bajok vannak a jegykiadó automaták elhelyezésével és működésével is. Úgy tűnik, a BKK inkább okostelefonos jegyvásárlásra akarja szorítani az utazóközönséget.

Magyar Nemzet
2021. 06. 04. 16:25
null
Budapest 2020.02.05. Liszt Ferenc repülőtér jegyautomata BKV foto: Kallus György/Világgazdaság Fotó: KALLUS GYORGY
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kifejezetten kalandos vállalkozás lehet, ha valaki a főváros egy külső kerületében próbál buszra, villamosra szállni úgy, hogy nem gondoskodott előre jegyről. A belvárosban, a nagyobb csomópontokon, különösen a metrójáratok környékén nem probléma a menetjegy megszerzése, ezzel ellentétben számos kihívással nézhet szembe az, aki befelé igyekszik.

A fontosabb vonalakon, nagyobb csomópontokon nem gond a jegyváltás, a külvárosban viszont az lehet
Fotó: Világgazdaság/Kallus György

A legokosabb természetesen bérletet váltani, de egy olyan nagyvárosban, mint Budapest, ahol az autón kívül bérelhető kerékpárok és rollerek is rendelkezésre állnak, normális, ha valaki a mindennapi mozgás során is csak alkalomszerűen használja a közösségi közlekedést. Ők kerülhetnek bajba, ha nem figyelnek.

Az első probléma az automaták elhelyezése. Míg olyan európai városokban, mint Berlin vagy Bécs a megállókban és a járműveken is találunk automatát, nálunk csak a megállókban van, de nem mindegyikben. A XV. kerületben például relatíve jól ellátott a 7-es buszcsalád vonala, ez azt jelenti, hogy nagyjából minden második megállóban találunk automatát, igaz, több helyen csak az egyik irányban. Ha azonban a 69-es villamossal vagy az 5-ös busszal utazik az ember, akkor a Mézeskalács tértől egészen Zugló vasútállomásig lehetetlen jegyhez jutni. Hasonló a helyzet a XIII. kerületben, a Béke út–Lehel út vonalon, ahol a 14-es villamos és a 105-ös busz is közlekedik. A Fiastyúk utcánál van egy automata, majd a Béke téren, aztán hosszan semmi. Az, hogy ezekben a csomópontokban csak egyetlen automata van, azért is gond, mert meghibásodás esetén az utasnak hosszan kell gyalogolnia a következőig. A Béke út–Lehel út vonalán egyébként újságos is csak a Béke téren van, itt lehet BKV-jegyet váltani.

Nehéz értelmezni azt is, hogy olyan kiemelt jelentőségű vonalon, mint az 1-es villamosé, miért nincs minden megállóban automata. Nem találunk ilyet például az Erzsébet királyné útja csomópontban (itt lehet átszállni a Városligeten át közlekedő trolira), sem a Lehel út–Róbert Károly körút találkozásánál, ahol a 105-ös busz, a 14-es és az 1-es villamos fut össze.

Ami az automaták üzemelését illeti: többnyire működnek, csak nem mindig úgy, ahogy azt az utas szeretné. Elvileg ezeknél az automatáknál fémpénzzel, papírpénzzel és kártyával is lehetne fizetni, a gyakorlatban azonban sokszor a helyszínen derül ki, hogy egy vagy két opció kiesett. Húszezer forintos bankjeggyel szinte képtelenség fizetni.

Megkérdeztük e-mailben a BKV-t és a BKK-t is, hogy az automaták milyen stratégia szerint kerülnek ki, illetve hogyan zajlik az ellenőrzésük, karbantartásuk. Nem kaptunk választ, de kérdéseink elküldése után a BKK kiadott egy közleményt, amely szerint az elmúlt két évben megnövekedett a mobil telefonos jegyvásárlás aránya: ma már minden tizedik eladott jegy ilyen.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.