A tisztaság ára – dízel vagy elektromos?
Ne szennyezzük az agglomeráció levegőjét helyi emisszióval! Nagyszerű gondolat! De mennyibe kerül egy dízel meghajtású furgon kiváltása akkumulátoros-elektromossal?
Beleképzelem magam egy fuvarozó vállalkozó helyzetébe, aki ügyfelei belvárosi üzleteit látja el áruval, de kitiltják dízeles furgonjait a zónából. Hasonló dilemma a kereskedőé, aki eddig saját járművével oldotta meg a feladatot. Most mit tegyen? Mennyibe kerül az átállás? Mennyivel nőnek az üzemköltségek, amelyeket persze át kell hárítani a vásárlókra? Mennyi a tisztaság ára?
Összevetem a Renault Master és a Renault Master Z.E. vételárát, beleszámítva a töltő infrastruktúra létesítésének költségét is, garanciáját, súlyadóját, casco és kötelező biztosítási díját, szervizperiódusát és szervizdíját, fődarabjainak árát, energiaköltségét (gázolaj, illetve villanyáram), várható értékcsökkenését, élettartamát, és mindezt a hatótávban, menetteljesítményekben, rendelkezésre állási időben megnyilvánuló hasznossággal.
Dízel Masterből – a korrektség kedvéért – nem a nagy teljesítményű, leggyorsabb, hosszú expresszfuvarokravaló csúcsmodellt választottam, hanem a Z.E.-hez közel álló kivitelt – de még így is nagy a lóerők, a newtonméterek és a teherbírás különbsége a dízel javára.