115 éve mutatta be első autóját a Škoda elődje

1905. decemberében mutatta be Václav Klement és Václav Laurin az első autójukat.

null

A Škoda Auto idén ünnepli alapításának 125 éves évfordulóját, és azzal zárul az ünnepi év, hogy megemlékeznek arról, hogy a jogelőd Laurin&Klement 115 évvel ezelőtt, 1905 decemberében mutatta be első autóját. Václav Klement és Václav Laurin 1895-bern kezdtek kerékpárokat gyártani, 1899. november 18-án készítették első motorkerékpárjukat. Az egyhengeres után nem sokkal V2-es és soros négyhengeres motorokat is készítettek, ezzel párhuzamosan dolgoztak az autójukon.

A Voiturette A nevű négykerekű
Fotó: Flickr

Több mint öt éves fejlesztőmunkát követően, 1905. decemberében mutatták be a Laurin&Klement Voiturette A típust, amelynek az összes fontos alkatrészét házon belül készítették el. A bécsi „Allgemeine Automobil-Zeitung” 1905. október 29-i számában hírben számoltak be a Csehországban készülő járműről, amely a bohémiai „Sport a hry” hetilap 1905. december 27-én megjelent számának már a címlapján volt látható. Vilém Heinz szerkesztő számolt be az elegáns vonalú kétszemélyes járműről, amelynek sebességét 5-45 km/óra között lehetett szabályozni, és akár 20%-os kaptatón is képes felmenni.

1906. január 18-án kapta meg az engedélyt a Voiturette A a közúton való használatra, április 15-én pedig a Prágai Autószalon látogatói is megcsodálhatták a konstrukciót. Nagy sikere volt a megfizethető járműnek, az alapváltozat 3600 koronába került; egy gyári munkás keresete napi 2 korona volt ekkor, a még kg-ban mért benzinért 66 fillért kértek – alig volt drágább, mint egy liter sör.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Szárnyaló fantázia – 60 éves a legendás autó

A repülőgépek mellett személyautókat is gyártó Saab célul tűzte ki, hogy típusai praktikusak, megbízhatók és nem utolsósorban biztonságosak legyenek.

Amikor a Svenska Aeroplan AB 1945-ben megalapította új üzletágát, még nem rendelkezett autóipari tapasztalatokkal, a repülőmérnökökből álló fejlesztőcsapat azonban az ellenfeleket alaposan tanulmányozva, előnyeiket és hátrányaikat megismerve tervezte meg első típusát, a 92-est. Tíz évvel később az eredeti konstrukció műszaki alapjait felhasználva dobták piacra a 93-ast, amely többek között a kétütemű motor élettartamát tekintve hasznos szabadonfutóval, egy darabból álló szélvédővel és felárért kínált, kétpontos biztonsági övvel tudott többet elődjénél. Az elsőszámú exportpiacon, az USA-ban és a ralipályákon is sikeres autó négy év és 52 731 példány után átadta a helyét utódjának.

Tovább...

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.