115 éve mutatta be első autóját a Škoda jogelődje

Több mint öt éves fejlesztőmunkát követően, 1905. decemberében mutatták be a Laurin&Klement Voiturette A típust.

null

A Škoda Auto idén ünnepli alapításának 125 éves évfordulóját, és azzal zárul az ünnepi év, hogy megemlékeznek arról, hogy a jogelőd Laurin&Klement 115 évvel ezelőtt, 1905 decemberében mutatta be első autóját. Václav Klement és Václav Laurin 1895-bern kezdtek kerékpárokat gyártani, 1899. november 18-án készítették első motorkerékpárjukat.

Az egyhengeres után nem sokkal V2-es és soros négyhengeres motorokat is készítettek, ezzel párhuzamosan dolgoztak az autójukon.

Több mint öt éves fejlesztőmunkát követően, 1905. decemberében mutatták be a Laurin&Klement Voiturette A típust, amelynek az összes fontos alkatrészét házon belül készítették el.

A bécsi „Allgemeine Automobil-Zeitung” 1905. október 29-i számában hírben számoltak be a Csehországban készülő járműről, amely a bohémiai „Sport a hry” hetilap 1905. december 27-én megjelent számának már a címlapján volt látható. Vilém Heinz szerkesztő számolt be az elegáns vonalú kétszemélyes járműről, amelynek sebességét 5-45 km/óra között lehetett szabályozni, és akár 20%-os kaptatón is képes felmenni. 1906. január 18-án kapta meg az engedélyt a Voiturette A a közúton való használatra, április 15-én pedig a Prágai Autószalon látogatói is megcsodálhatták a konstrukciót.

Jogelődjét ünnepli a Škoda Auto

Nagy sikere volt a megfizethető járműnek,

az alapváltozat 3600 koronába került; egy gyári munkás keresete napi 2 korona volt ekkor, a még kg-ban mért benzinért 66 fillért kértek – alig volt drágább, mint egy liter sör.

A létraalvázas Voiturette A elöl-hátul laprugós merev-tengelyt kapott, az előre beépített folyadékhűtésű kéthengeres 1005 köbcentis, legnagyobb teljesítménye 7 lóerő, háromfokozatú váltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket – alapesetben kardántengelyen keresztül, felár ellenében lánchajtás is elérhető volt. Az 500 kg tömegű járművet a váltó mögé beépített, lábbal vezérelt fékdob, illetve a hátsó kerekekhez beépített, karral vezérelt dobfékek lassítják. A széria fafelnik helyett acélkerekeket is lehetett rendelni, a világítás és a vászontető is extra volt.

Vörös, zöld és kék színben készült az L&K Voiturette A, francia-nyelvű piacokon ezen felül még a szürke is elérhető volt.

Az eredeti cikk, a Škoda elődjének számító korabeli járműveket is bemutató képekkel IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.