A legnehezebb munkakörülményekre tervezték a T-Wayt

Szívós kitartásra alkották meg a márka új nagyteherautó-sorozatának terepes családját.

null

A több európai teherautógyár egyesítéséből 1975-ben létrehozott Iveco termékskálája az úrvezető-jogosítvánnyal hajtható furgonoktól a legnehezebb osztályig terjed. Járművei mindig is a lényegre koncentráló tervezésből adódó kitűnő ár/érték arányukról voltak ismertek. Mostanában nagykategóriás teherautóit újítja meg: az S-WAY távolsági, nemzetközi fuvarozó kamion (a piacon elsőként földgázüzemű kivitelben is), az X-WAY elsősorban közúti, de alkalmilag terepes közlekedésre való, míg a frissen bemutatott T-WAY, a márka állítása szerint, a strapabírás bajnoka. Ennek némiképp ellentmond, hogy igazán brutális terepfeladatokra az Iveco Astra márkája épít különleges járműveket. Tehát azt mondhatjuk, hogy a méltán híres Trakker utódjaként, átlagos, de azért éppen eléggé nyúzós feladatkörökre, építkezésekre és külszíni kőfejtésekre fejlesztették ki a T-WAY modelljeit, „Ne kíméld!” szlogennel.

Sokfélekivitel

A WAY-változatok markáns, modern, áramvonalas, a tekintetet magára vonzó fülkedizájnja közös, és – a felhasználási területnek megfelelően – ehhez a sorozathoz is kapható kétféle magasságú kivitel. Ami nem ilyen feltűnő, az a T-WAY piacvezető szilárdságú és az ügyes szerkezeti elrendezés jóvoltából könnyen, jól felépítményezhető alváza, 7,7 vagy 10 mm vastag acélból. 2, 3 vagy 4 tengelyes változatban készül, mindenféle hajtásképlettel, nyerges vontatóként és platós vagy speciális felépítményű teherautóként. Az összkerékhajtású kínálat 4000, 4200 és 4500 milliméteres tengelytávú modellekkel bővült, amelyek az alváz módosítása nélkül képesek különleges szállítmányokat fuvarozni. 

Motorból a megjelenésekor nagy feltűnést keltett, és még ma is kivételes Cursor 9-es és 13-as választható, két-, illetve háromféle teljesítménylépcsővel, 340 és 510 lóerő, valamint 1400 és 2300 Nm között. A sebességváltó 16 fokozatú manuális ZF Ecosplit (ilyet vezettem a próbanapon), továbbá 12 vagy 16 fokozatú ZF Hi- Tronix lehet. Alapfelszerelés a kerékagy-végáttétel a hátsó tengelyeken. Az új, nagy teherbírású felfüggesztés a dupla hátsó tengelyekhez optimalizálja a jármű súlyelosztását és javítja teljesítményét úttalan utakon, nagyobb hasmagassággal és jobb terepszögekkel párosítva. Ami a fékberendezést illeti, megjelent a hátsó tengelyeken is a tárcsafék, de az összkerékhajtású modellek továbbra is dobfékesek; az jobban védett, ha mély sáron kell áthatolni.

Terepre termett

Mély, csúszós talajon elengedhetetlen az összkerékhajtás, ilyenből természetesen kapható szokásos, kardántengelyes megoldás, amely azonban meglehetősen súlyos, és differenciálházával csökkenti az első híd átlépőmagasságát. Ezért a 6×4-es alvázas és vontató kivitelek kaphatók a Hi-Traction hidrosztatikus fronthajtással. Részei a motor teljesítményleágazó tengelyéről hajtott szivattyú, az első kerékagyakba épített két hidromotor és egy olajhűtő. Több mint 12 500 Nm nyomatékot tud leadni, közvetlenül a kerekeken, álló helyzettől 45 km/óráig használható, szükség szerint automatikusan kapcsol be és ki, tehermentesítve a pilótát. Hatására nagyobb lehet a hasznos terhelés és csökkenhet a fogyasztás. A Hi-Tronix robotváltóhoz tartozik a terepmód, amely nagyobb fordulatszámot és teljesítményt engedélyez a motornak, illetve nagyon kis sebességű, araszoló manőverezéshez a kúszás mód, amely a gyorsmenüben aktiválható, és a fékpedál felengedésekor lép működésbe: alapjáraton mozgatja a járművet. Magától értetődően benne van a T-WAY arzenáljában az emelkedőn elindulást könnyítő hill-holder funkció is.

 

A teljes cikket ITT érheti el. 

Borítókép: Csapatásra termett a T-WAY, nem kell kesztyűs kézzel bánni vele, a legnehezebb kőbányai körülményekre tervezték. (Fotó: Iveco és Karlovitz Kristóf)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.