Harmincéves az olasz kisautó

Legendás típusjelzését betűvel írva támasztotta fel a gyártó a Lengyelországban készülő városi minije számára.

null

A jól ismert 500-as utódjaként 1972-ben bemutatott 126-os Fiatból ugyan hiányzott az a báj, amely elődjét olyan szerethetővé tette, az olaszok és különösen a lengyelek számára mégis a márka történetének egyik fontos része, hiszen licencváltozata, a Polski Fiat 126p, vagyis a Kispolszki a keleti blokk szeretve gyűlölt népautója volt. Hogyan fonódik össze a Maluchnak becézett apróság és a Cinquecento története? – teszi fel a kérdést az autómotor.hu cikke.

Az olaszok 1992-ben megvásárolták az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych, magyarul kisautógyár) Tychyben működő üzemét, és a 126-os utódmodelljének gyártását a Fiat történetében először a lengyelekre bízták. Bár Torinóban is készítettek néhány tanulmányautót, az FSM 1982 és 1986 között több példányt is épített a Beskid 106-os prototípusból, amelynek egyes megoldásait felhasználták az új autó tervezésekor. A 90-es évek elvárásaihoz igazított Cinquecento orrmotort és elsőkerékhajtást kapott, praktikus, dobozszerű karosszériáját Ermanno Cressoni és Antonio Piovano álmodta meg, a 4 személyes utastér Claudio Mottino és Giuseppe Bertolusso ízlését dicséri. Nem kevesebb, mint 170 literes csomagtartót alakítottak ki, melyet az üléstámla ledöntésével 810 literesre lehetett bővíteni.

 

A kisautóban jellemzően nagyot alkotó olaszok elöl-hátul független felfüggesztést alkalmaztak, előre tárcsaféket építettek be, gyűrődőzónákat alakítottak ki, két ajtaját oldalütközés elleni védelemmel látták el, és olyan feláras extrákat kínáltak hozzá, mint a központi zár, az elektromos ablakemelők, a légkondicionáló és a többféle nyitható tető. Aki szervókormányra vágyott, bármi másra költhetett, a fogasléces kormányműnek ugyanis nem volt szüksége rásegítésre ahhoz, hogy könnyű legyen vele a parkolás. Ebben előnyt jelentett a 3230 mm-es karosszéria, melynek tömege az alapmodell esetében nem érte el a 700 kilót!

 

A Polski Fiat 126 BIS 704 köbcentis, 31 lóerős, hosszában beépített, 2 hengeres motorjával készült kivitelt csak a lengyel piacon forgalmazták, és az 1993-as frissítésnél karburátorosról befecskendezősre alakították át. Európa többi részén a 903 köbcentis, 40 lóerős, keresztben beépített 4 hengeressel kínálták, ezt a motort a 850-esben és a 127-esben is használták. 1993-tól ez is befecskendezős lett, lökettérfogatát 899 köbcentire változtatták, teljesítménye 39 lóerőre csökkent.

 

Bár a korlátozottan használható változatból jelképes mennyiséget értékesítettek, a Cinquecento jól szerepelt a piacon, 1998-ig összesen 1 164 525 példány talált gazdára. A folyamatosan frissített típus túlélte saját magát is, hiszen utódja, a Seicento egy komolyabb frissítés eredményeként született.

 

A teljes cikket elolvashatja az Autó-Motor oldalán.

 

Borítókép: Képernyőkép (Forrás: Youtbue)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.