Az 1966-ban megépített Abarth SP 1000 különösen könnyű versenyautónak készült, a névben szereplő szám a Fiat 600-asból származó négyhengeres lökettérfogatára utalt, az SP pedig a Sport Prototipo versenyautó-kategóriára. Mario Colucci volt a konstruktőr, a karosszériát a Bertone stúdióban dolgozó Franco Scaglione készítette – olvasható az Autó-Motor cikkében.
Ez előtt tisztelegtek a májusban bemutatott modern Abarth SP 1000-essel, amelynek a története még 12 évvel ezelőtt indult. Amikor az FCA egy új, karbon karosszériás középmotoros sportkocsin dolgozott, több javaslat is készült, például az akkor a Roberto Giolito által irányított Centro Stile Fiat&Abarth részlegben dolgozó Ruben Wainberg felvázolta az SP 1000-est, abból azonban nem lett valóság – a Mazda együttműködésnek hála kilátásban volt egy roadster az Abarth számára; szintén Ruben Wainbergnek köszönhetjük a Fiat/Abarth 124-es megjelenését –, ellentétben az Alfa Romeo 4C-vel.