időjárás 14°C Előd 2021. October 22.
logo

Kóros szomjúság – Üzemanyag-ellátási hiba

Forrás: Autó-Motor
2021.10.13. 12:46

A motor működéséhez szükség van a pontosan adagolt üzemanyagra, levegőre, a benzineseknél gyújtószikrára is. Bármelyik hiánya üzemzavart okoz.

Kevés annál rosszabb dolgot tud megélni egy autós ember, mint amikor a motor nem hajlandó beindulni, vagy éppen leáll menet közben. A következőkben bemutatandó hiba éppen ilyen jelenségeket generált, de nem pontosan behatárolható módon. A hibaforrás kiderítését nehezítette, hogy a szóban forgó kocsi több szervizlátogatást is megélt, amelyek során igen sok alkatrészét újra cserélték, tehát a keresést megzavarta a „hiszen az most lett cserélve, nem okozhatta” mellékvágány. Ez persze sosem kizáró ok – olvasható az autómotor.hu cikkében.

Az első hibajelenség az volt, hogy a tank kiürülésének vége felé, amikor már világított a piros lámpa és megjelent a „Please refuel” felirat, a motor emelkedőn felfelé, illetve erősebb gyorsításkor fulladozott. A telitank megoldotta a bajt, akkor nem jelentkezett a hiba, de később már az egynegyed körüli mennyiség közelébe kúszott fel a fulladáshatár. Mivel erre egy megkérdezett szakember sem mondott pontos javítási irányt, és hibajelet sem adott a gép, a tulajdonos ennek tudatában használta a kocsit. Az első felvetések a koszos tank, a régen cserélt üzemanyagszűrő és a hibás benzinpumpa irányába mutattak, de utóbbi kettő 15 000 km-en és másfél éven belül volt cserélve. 2 hónap telt így el, majd jött a következő kellemetlenség: nehezebb reggeli hidegindítás. Előbb csak hébe-hóba, majd pár hét után már minden első indítás, vagy lehűlt állapotú indítás nehézkessé vált. Valamelyest segített a dolgon, ha indítás előtt a gyújtás ráadása után kivárással kezdődött az indítózás, hogy a pumpa felépíthesse a nyomást. Ez már kellően sok hibajel, ami a pumpára terelte a gyanút, illetve az üzemanyag-rendszerre, hogy valahol, valahogy elengedi a nyomást, és mivel folyás és túldúsítás sincs, visszajuthat az üzemanyag a tankba.

Fotó: Pexels

Az utóbbi 20-30 év autóinak összetettsége folytán és az alkalmazott konstrukciós megoldások sokszínűsége miatt a nem egyértelműen orvosolható hibák javítására, vagy a nem időszakos karbantartások elvégzésére, valamint a sikeres hibafeltárásért és elhárításért érdemes specializálódott szakemberhez fordulni. Mivel egyre érett a végső üzemképtelenség, és a „széles spektrumú” szerelők inkább csak találgattak, sikerült egy típusspecialistát találni. Ő nem kívánt találgatni, teljes diagnosztikát javasolt, de élő körülmények között. Így csatlakoztatta laptopját az OBD II-es portra, majd mehetett a tesztút az M6-os autópályán. A vallatás során a motort a teljes fordulatszám-tartományban feltérképezte, figyelve a keverékképzést, az üzemi nyomásokat, a hőmérsékleteket és a vezérlőegység módosító reakcióit. A jól működő motorokhoz képesti eltérő értékek mutatták a javítás irányát: ez üzemanyagpumpa lesz, mivel kevés a szállított benzin. Nem drámaian kevés, de a motorelektronika nagyon „legózik”, hogy működjön a gép – ezt ügyesen tette, mert hétköznapi körülmények között, átlagos vezetői képességekkel nem tett semmi olyat az autó, ami feltűnt volna hibaként.

Másnap begördült a kocsi a szokásos köszörüléses reggeli indítás után a szervizbe. Az új üzemanyagpumpa már várta, a beépítést. A szakember szabaddá tette annak szerelőnyílását, amely – mivel tankon belüli pumpa – a csomagtér mélyén van. Ezt kényelmesebben elérni az utastér felől, a hátsó ülés lehajtásával lehet. Leszedte a takarólemezt, lekötötte a vezetékeket, majd lecsavarta a pumpát rögzítő menetes gyűrűt. Kiemelte a teljes műanyag pumpaházat, kifolyatta belőle a benzint, majd a szerkezet felkerült a munkaasztalra. Kiemelte a tényleg újszerű pumpát, és akkor derült ki a hibajelenség valódi oka. A pumpa alatti O-gyűrű elnyíródott, a tömítés pedig itt átengedte a benzint, a pumpaházból is rendellenesen lement az üzemanyagszint, és a reggeli indításokhoz is nehezen épült fel a szükséges nyomás.

A sikeres hibaelhárításon fellelkesülve a futott kilométerszám és az adatok mutatta tények alapján még további, nem létfontosságú, de a motor megbízható üzeméhez szükséges alkatrészek cseréje is felmerült, amelyekről beszámolunk a következő cikkekben.

 

Ezek is érdekelhetik

Terheléses informatikai támadás az Origo ellen

origo.hu

Provokálta Szijjártó Pétert a német riporter, megkapta a választ

magyarnemzet.hu

Ezt a gyönyörű operatőrt lőtte agyon Alec Baldwin

ripost.hu

Pörgős és izgalmas politikai krimi lett az Elkxrtuk

magyarnemzet.hu

Sokkot kapott a vásárló attól, amit a boltban vett paprikában talált – videó

borsonline.hu

Márki-Zay még az őszödi hazugságbeszédet is megvédi + videó

origo.hu

Bagi Iván: Így lehet a fiataloknak nehéz témákról beszélni!

origo.hu

Bagi Iván: Így lehet a fiataloknak nehéz témákról beszélni!

origo.hu

Meggyalázták a demokráciát 2006. október 23-án

magyarnemzet.hu

Kiderült mi végzett a relytéjes körülmények között meghalt kaliforniai családdal

origo.hu

Sokkot kapott a vásárló attól, amit a boltban vett paprikában talált – videó

borsonline.hu

Kiderült mi végzett a relytéjes körülmények között meghalt kaliforniai családdal

origo.hu

„Csupán néhány perc választott el a haláltól”

magyarnemzet.hu

„Csupán néhány perc választott el a haláltól”

magyarnemzet.hu

Íme, a retró-lakberendezés csúcsa: bemutatunk egy Trabant kanapét

lakaskultura.hu

Íme, a retró-lakberendezés csúcsa: bemutatunk egy Trabant kanapét

lakaskultura.hu

Meggyalázták a demokráciát 2006. október 23-án

magyarnemzet.hu

Márki-Zay még az őszödi hazugságbeszédet is megvédi + videó

origo.hu

Ezt a gyönyörű operatőrt lőtte agyon Alec Baldwin

ripost.hu

Provokálta Szijjártó Pétert a német riporter, megkapta a választ

magyarnemzet.hu

Pörgős és izgalmas politikai krimi lett az Elkxrtuk

magyarnemzet.hu

Terheléses informatikai támadás az Origo ellen

origo.hu

Alec Baldwin véletlenül megölt egy operatőrt és megsebesített egy rendezőt

vg.hu

Alec Baldwin véletlenül megölt egy operatőrt és megsebesített egy rendezőt

vg.hu