A skandináv dizájn első nemzetközi sztárja, Finn Juhl

Az organikus modernista mester ülőbútorai már életében klasszikusokká váltak.

null

A nagy hatású 20. századi modern dán dizájnmozgalom kiemelkedő alkotója 1912-ben született Koppenhágában. Apja jómódú textilnagykereskedő volt, aki nem nézte jó szemmel fia korán megmutatkozó művészeti érdeklődését. Juhl kompromisszumként nem művészettörténetet, hanem építészetet tanult a koppenhágai művészeti akadémián, ám hamar a bútortervezés felé fordult.

Az 1930-as években uralkodóvá váló funkcionalizmussal szemben egy plasztikusabb, a modern képzőművészet formanyelvéből táplálkozó utat választott már az egyetemi kísérletező évek alatt. 1934-ben elkezdett dolgozni a neves Vilhelm Lauritzen építészirodában, és annyi megbízással halmozták el, hogy a záróvizsgáját sosem tette le.

25 éves volt, amikor 1937-ben először állított ki a dán bútorkészítők évenként megrendezett kiállításán. Niels Vodder bútorasztalossal való együttműködése 20 évig tartott, segítségével a végletekig feszegette a fa megformálhatóságának határait, addig lehetetlennek tűnő organikus, szoborszerű alkotásokat hoztak létre.

Az 1940-es évek elején készített, már-már posztmodernnek ható kárpitozott Pelikán fotelt és a Költő névre keresztelt kanapét még értetlenség fogadta, de az 1945-ben bemutatott favázas fotelje szinte azonnal dizájnikonná vált: a 45 fotel az első megtestesülése a Juhl védjegyévé váló légies formavilágnak, a tartószerkezet és a kárpitozott ülőrész vizuálisan elválik egymástól. Az 1949-ben kiállított, bőrrel kárpitozott tikfa Törzsfőnök szék szintén hatalmas sikert aratott, még IX. Frigyes dán király is kipróbálta.

Ő volt az első dán dizájner, aki meghódította Amerikát. Az 1950-es években igazi sztár, bútorai a különlegesre vágyó amerikai felső középosztály szemében státuszszimbólumnak számítottak, és bekerültek a MoMA gyűjteményébe is. Belsőépítészként holisztikusan, a tárgyak környezetét és használójukat figyelembe véve gondolkodott. Minden általa tervezett bútort a saját házában próbált ki először.

Az 1989-ben elhunyt tervező saját bútoraival berendezett koppenhágai otthona ma múzeumként látogatható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.