Időről időre magával ragad a plakátművészet egy darabja. Az utca művészete, ahogy Párizsban egykor nevezték, hatalmas energiával forgatta fel a korabeli közhangulatot, mind kifejezésmódjával, mind pedig polgárpukkasztó témaválasztásaival.
Időről időre magával ragad a plakátművészet egy darabja. Az utca művészete, ahogy Párizsban egykor nevezték, hatalmas energiával forgatta fel a korabeli közhangulatot, mind kifejezésmódjával, mind pedig polgárpukkasztó témaválasztásaival.
A plakát, a nyomdatechnika fejlődésével a 19. század második felében jelent meg, majd a századfordulóra már megszokottá vált, a színes utcakép része lett. Hatalmas művészek keze munkája nyomán alakult, úgy mint Toulouse Lautrec, Alfons Mucha és még sorolhatnám.
Az iparosodás során naggyá vált gyárak remek lehetőséget láttak a plakát adta reklámfelületben és megbízásaik nyomán létrejöttek a plakátművészet ikonikus darabjai. Új, szellemes, színes de legfőképpen szabad és féktelen módja nyílt meg az ábrázolásnak a plakát által.
A reklám mellett rendkívül fontos volt a kultúra, amely az úri közönség szórakozási lehetőségeit visszhangozta és a 20. században előre haladva egyre jelentősebbé vált a politikai propaganda témaköre is.
Magyar vonatkozásai szintén óriási nevek mentén alakulnak, mint Bortnyik Sándor vagy Faragó Géza. A II. világháború utáni időszak természetesen e művészeti ágban is hozott változásokat, s a rendszernek megfelelően elsősorban a propaganda volt előtérben.
Idővel ismét felvirágzott a kulturális téma és megjelent az új, modern látásmód. Elterjedt a könnyűzene és azonnal szimbiózisba lépett a plakáttal. A poszterek és plakátok felhasználása egyre szélesebb körű lett. Az élet minden területén megtalálhatóak voltak. A rendelőben fogmosást népszerűsítő, az üzemben munkavédelmi, az iskolában mozgásra buzdító plakát volt kirakva.
A képeken látható darab talán egy Centrum Áruház előterében lehetett. Nem tudom, mennyire számított hétköznapinak egy divatbemutató a Hotel Duna InterContinentalban 1986-ban, s kik lehettek a szerencsések, akik megnézhették, de a kép magáért beszél. Magán hordozza a jó reklám plakát minden ismérvét. Egyszerű, látványos, sokatmondó! Imádom a finom, kontúr vonalas rajzolatot, a kevés, de harsány színt, központban a nővel, a túlzásoktól sem mentes, fodros ruhakölteményben. A soha ki nem hunyó nőiesség és elegancia jut róla eszembe. Mert mindegy milyen korban élünk, a plakát, amin nő van és a divat, az örök!
Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Egy tárgy, egy történet: elragadó frizura
Mit mondanak nekünk a tárgyak? Ránézünk valamire, megállapítjuk az anyagát, a technikáját, a korát, a stílusát és akármilyen hűvös is, az információk tükrében értékeljük azt. Ám mi volt az, ami felkeltette a figyelmünket? Egy szín? Egy forma? Vagy a téma? Mi az pontosan ami elkap és megragad minket? Mitől tetszetős egy alkotás?
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.