Így lett egy egyszerű fokhagymalevesből a zseniális gazpacho!

Az előételként és nyári hűsítőként egyaránt fogyasztott, paradicsom alapú hideg leves Andalúzia tipikus étele.

null

Kezdetben a szikkadt kenyeret, esetleg odaégett cipók belét hasznosították a gazpachóhoz úgy, hogy olívaolajjal és fokhagymával, valamint némi vízzel vagy ecettel együtt mozsárban pépesítették. Andalúziában az idők folyamán finomra vágott friss zöldségeket – mindenekelőtt paradicsomot – adtak hozzá, és a bőven rendelkezésre álló őrölt mandulával sűrítették. A világszerte elterjedt különféle hideg variációk mellett egyes spanyol régiókban a meleg változat is dívik.

Előételként és nyári hűsítőként egyaránt fogyasztják a paradicsom alapú hideg levest
Fotó: PEXELS

Honnan származik a szó?

Senki nem tudja biztosan, de valamennyi feltételezés utal az étel elkészítésének módjára, illetve a sokféle hozzávalóra. A görög eredetet látszik igazolni, hogy a templomokban a γαζοφυλάκιον (gazofilákion) elnevezésű gyűjtőládákba a pénzérémék mellett mindenféle más adományt, pl. kenyeret is bedobáltak az emberek. Nem kizárható ugyanakkor, hogy az elnevezés az arab nyelv egyik dialektusában használt „áztatott kenyér” kifejezésből származik. Megint mások a „kis darabokra aprítás” jelentésű héber gazaz szót hozzák kapcsolatba a levessel.

Kolumbusznak is köszönhetjük

A római katonáknál mindig volt száraz kenyér, fokhagyma és ecet, amelyekből hadjárat közben is tudtak a gazpachóhoz hasonló, persze a mainál jóval egyszerűbb levest készíteni. Miután a 8. században a Gibraltári-szoroson átkelő mórok meghódították és évszázadokig uralták Andalúziát, a helyi lakosság átvette az ajo blanco nevű hideg fokhagymalevesüket.

Valószínűleg ennek az alapanyagait vitte magával Kolumbusz Kristóf a Spanyolországból induló hosszú tengeri útjaira, és később a gazpacho az ő újvilági felfedezéseinek köszönhetően gazdagodott paradicsommal, uborkával, paprikával.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.