Befagyhat az üzemanyag a téli extrém hidegtől? Pázmándon kiderült!

A legfrissebb meteorológiai előrejelzések szerint a hétvégén akár mínusz 20 fokra is készülhetünk.

null

– A benzin működését mintegy -60 fokig garantálják, tehát a benzineseknek nagyon nem kell félniük, ha jó akkumulátor, önindító és üzemanyag van a járműben. Itt ugyanis nincs különbség a téli-nyári összetétel között. Évtizedekkel ezelőtt a benzines autóknál a benzinadagolást hidegindításnál dúsítani kellett, szívatót húztunk rájuk. A mai modern autóknál azonban ezzel már nincs gond, a számítógépvezérlés biztosítja a működést – avatott be minket a részletekbe Rónai János autószerelő, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület oszlopos tagja.

– A dízelesnél viszont más a helyzet, háromféle üzemanyagot állítanak elő a finomítók: nyári, téli és a téli prémium. A nyári üzemanyagok nagyjából -10 fok környékéig képesek működni télen, ha havi rendszerességgel tankolunk, és használjuk is az autót. Probléma akkor lehet, ha például nyári üzemanyaggal megtankolt, ritkán használt autóval indulnánk útnak a hidegben, -10 fok alatt ugyanis ledermedhet az üzemanyag, megváltozik a tulajdonsága, sűrűvé válik, ezáltal a porlasztást ellehetetleníti.

Ha a tankban már dermedés áll fenn, paraffinkicsapódás állhat elő, a paraffin szemcsék egy vajszerű, krémes állagot alkotnak, amitől eldugul a rendszer és nem jut gázolaj a motorhoz. Akár 1-2 csepp víz az üzemanyagban is megfagyhat és jégdugót okozhat az üzemanyagcsőben. A kellően gondos gazda persze tud védekezni olyan adalékanyagok vásárlásával, melyekkel az üzemanyag égési hőmérsékletét, téltűrő képességét maga is meg tudja emelni.

A kép illusztráció
Fotó: PIXABAY

Az ősztől tavaszig kapható téli gázolaj -25 fokos alsó határértékre van optimalizálva, ha havi rendszerességgel tankolunk, nincs félnivalónk.

A prémium minőségű téli dízelnél -40 fokot garantálnak, sőt, egyes hideg égövi országokban léteznek ennél is hidegtűrőbb gázolajok, úgynevezett fehér gázolajok.

A gyártók igyekeznek védekezni a fagyás ellen, a dízeles gépjárműveknél az üzemanyagszűrő házakat szinte mindig a motortérbe építik, a motor melege jótékony hatású. Az üzemanyagszűrőket sokszor a motorra építik és ezen felül elektromos fűtőbetétek is vannak az üzemanyagszűrő házban. Bizonyos esetekben a motor vízrendszere az üzemanyagszűrőházon megy át és mint egy radiátor, fűti az üzemanyagot.

El tud-e indulni az autó, ha a gázolaj ledermedt az autóban? – adódik a kérdés.

– Nem. Olyan tud előfordulni, hogy valaki egy meleg garázsban tárolt, nyári gázolajjal megtankolt autóval indul útnak, és félúton elakad, ilyenkor ugyanis indításnál még berobban a motor, menet közben azonban, a hideg idő hatására, kicsapódik a nyári üzemanyag.

A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.