Bepanaszolták az Apple-t a német szövetségi versenyhivatalnál

A cég a média-, és reklámipar több vezető érdekképviselete szerint visszaél piaci erejével és megsérti a tisztességes verseny szabályait.

Forrás: MTI2021. 05. 01. 15:49
A német érdekképviseletek panasza az Apple iOS nevű operációs rendszerének 14.5 számú verziójával bevezetendő új adatvédelmi funkciójára vonatkozik (a kép illusztráció) Forrás: Youtube (képernyőfotó)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bepanaszolta az Apple-t a német média-, és reklámipar több vezető érdekképviselete hétfőn a szövetségi versenyhivatalnál (Bundeskartellamt) egy újítás miatt, amelynek révén az amerikai informatikai óriáscég szerintük visszaél piaci erejével és megsérti a tisztességes verseny szabályait.

A többi között a német lapkiadók szövetsége (VDZ), a német reklámipari szövetség (ZAW) és a német médiaügynökségek szövetsége (OMG) által benyújtott panasz az Apple iOS nevű operációs rendszerének 14.5 számú verziójával bevezetendő új adatvédelmi funkcióra, az úgynevezett App Tracking Transparency-re (ATT) vonatkozik.

A panaszosok szerint ez a funkció várhatóan még a héten megjelenik, és kötelező lesz beépíteni az operációs rendszeren futó okostelefon-alkalmazásokba.

Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak az ATT révén a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék, és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.

A német érdekképviseletek panasza az Apple iOS nevű operációs rendszerének 14.5 számú verziójával bevezetendő új adatvédelmi funkciójára vonatkozik (a kép illusztráció)
Fotó: Youtube (képernyőfotó)

Az ATT a gyakorlatban egy nyilatkozat a telefon képernyőjén, amelyet a felhasználó elfogad, vagy elutasít. A panaszosok szerint az Apple által előírt szöveg erősen „sugalmazó”, így félő, hogy a legtöbb felhasználó nem járul majd hozzá adatai feldolgozásához. Ezért az adott alkalmazás fejlesztője, szolgáltatója nem tudja majd hirdetések megjelenítésére feldolgozni az felhasználói adatokat, és így elesik bevételektől.

Ugyanakkor az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól, továbbra is jelentős mennyiségben gyűjt felhasználói adatokat, amelyekkel bevételt szerez.

Mindez azt jelenti, hogy az amerikai óriáscég

„minden versenytársat kizár a kereskedelmi szempontból releváns adatok feldolgozásából”

– áll a panaszosok közleményében.

Kifejtették, hogy az erőfölényével visszaélő vállalat az „egyoldalú intézkedéssel” nem csupán a tisztességes verseny szabályait sérti meg, hanem kárt okoz a fogyasztóknak, mert jelentősen csökkenti a tartalomszolgáltatók legfőbb bevételi forrásának számító hirdetési bevételt, és ez a tartalomszolgáltatók csődjéhez és megszűnéséhez vezet, ami csökkenti a sajtó, a média és a műsorszolgáltatás sokszínűségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.