Milyen közösségi felületeket használnak?
A mai fiatalok a közösségimédia-platformokat és a hozzájuk tartozó alkalmazásokat, az Instagramot, a TikTokot és a YouTube-ot használják. Az első két app népszerűsége abból ered, hogy a gyerekek különösen élvezik, ha az ismerőseikkel, barátaikkal és követőikkel megoszthatják fotóikat és rövid videóikat.
A YouTube-ot tekintve nagyobb a valószínűsége, hogy a kedvenc youtubereik tartalmait vagy vírusként terjedő videókat néznek és utánoznak. Ennek ellenére itt is lehetőségük van arra, hogy saját videókat tegyenek közzé vagy élő bejelentkezést indítsanak.
Néhány fontos információ, amit szülőként jó tudni a legnépszerűbb közösségimédia-platformokkal kapcsolatosan:
- A legtöbb fiatal a telefonjáról használja a közösségi média felületeit, és ezeken keresztül osztja meg a hétköznapok legfontosabb eseményeit, fotók és videók formájában.
- Minden egy „story” vagy „reel”. Amikor a telefonjaik kamerájába hevesen gesztikuláló gyerekeket látunk az utcán, szinte biztosak lehetünk benne, hogy éppen egy „story-t”, „reel”-t vagy TikTok-videót készítenek – rövid, könnyen befogadható tartalmakat, amiket megoszthatnak a követőikkel.
- Ezek a felületek azonban nemcsak tartalmak megosztására szolgálnak, hanem kapcsolatépítésre, kommunikációra és sajnos sok esetben a zaklatás színterévé is válhatnak.
- A nyilvános fiókok mindenki számára láthatók. Minden közösségi platform esetében vannak nyilvános (public), illetve személyes (private) profilok. A privát fiók kizárja az illetéktelen személyeket, hiszen ez esetben csak azok láthatják a közzétett tartalmakat, akik előzetes engedélyt kaptak erre – a nyilvános tartalmak azonban az internet bármely szegletébe eljuthatnak, a készítő tudta nélkül.
- A kommentszekcióban bárki véleményt alkothat. Ez jó esetben lehet vicces és pozitív, de akár mérgezővé és megalázóvá is válhat, így a zaklatás melegágya lehet, és komolyan befolyásolhatja a gyermek önbecsülését.
- Az életkorszűrők könnyen kikerülhetők. Ez azért veszélyes, mert az említett felületeken elérhetők olyan tartalmak is, amelyek nem gyerekeknek készültek.
Kikkel beszélgetnek?
A legtöbb, gyerekek által is használt közösségimédia-felület rendelkezik DM (direct message = közvetlen üzenet) funkcióval. A felülettől és a fiók biztonsági beállításaitól függően pedig kéretlen üzenetek is előfordulhatnak a bejövő levelek között.
- Még ha a gyerekek közösségimédia-használatát nyomon is követjük egy másik eszközről, a közvetlen üzeneteikhez nem férhetünk hozzá, hiszen ezek csak a beszélgetés résztvevői számára elérhetők. Ez azt jelenti, hogy nem láthatjuk, csemetéink kivel és miről beszélgetnek a DM-eken keresztül.
- Az üzenetek veszélyesek is lehetnek. A problémát jól szemlélteti, hogy az Instagramnak nemrég új intézkedéseket kellett bevezetnie, hogy megkímélje a tinédzsereket az idegenektől érkező kéretlen üzenetektől. Ez egy gyakori belépési pont a „ragadozók” számára, hiszen itt könnyen tudnak kapcsolatot teremteni a fiatalokkal, a szüleik tudta nélkül.
Mivel játszanak?
Képzeljük el a következő szituációt: a gyerekünk hirtelen feláll és elkezd furcsa táncmozdulatokat végezni a kezével és a csípőjével – „ez a Floss Emote a Fortnite-ból”, teszi hozzá később. A Fortnite az egyike a gyerekek körében népszerű játékoknak, a Minecraft, az Animal Crossing és a Pokemon Go mellett.
A telefonos játékokkal kapcsolatban a szülők leginkább amiatt aggódnak, hogy a gyerekek túl sok időt töltenek velük – ez az alkalmazások addiktív, még több játékra buzdító természetéből (pontgyűjtés, kihívások stb.) fakadóan egy valós aggodalom. Azonban érdemes szem előtt tartanunk az alábbiakat is:
- A gyerekek online közösségek tagjaivá válnak a digitális játékok közben.
- Sok játékot csapatként, beépített interakciókkal (mikrofon, chat stb.) játszanak.
- Rengeteg trend és mém származik a videójátékok világából.
- A legtöbb applikáció beépített vásárlásokat is tartalmaz, amelyek gyorsan összeadódhatnak.
- Az iskolák többsége tiltja a gyerekek számára, hogy tanítási időben elővegyék a telefonjukat és játsszanak rajta.
A teljes cikket ITT érheti el.
Kiemelt kép: Pexels