A mesterséges intelligencia és a szoftverfejlesztés

Idén 13. alkalommal készült el a World Quality Report.

Forrás: Mediaworks2022. 03. 07. 11:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 13. alkalommal készült el a World Quality Report, amelynek a Micro Focus is támogatója. Így már több mint egy évtizednyi adat áll a szakemberek rendelkezésére ahhoz, hogy megfigyeljék és elemezzék a trendeket és a legjobb gyakorlatokat a szoftverekhez kapcsolódó minőségbiztosítás és tesztelés terén. A szakértők öt pontban gyűjtötték össze az idei legfontosabb tanulságokat – olvasható a Feol.hu oldalán

Elmosódó határok

A kutatásban megkérdezettek szerint a minőségbiztosítás és a tesztelés alapvető célja, hogy a vállalatok minél korábbi fázisban találják meg a hibákat a szoftverfejlesztés során. További fontos előny, hogy a jobb minőségű szoftverek az üzleti növekedést is elősegítik, és jobban kiszolgálják a felhasználók és az ügyfelek igényeit. A felmérés szerint tehát már a vállalatok felső vezetői is belátták, hogy a terület túlmutat a hibák beazonosításán.

Ezzel egyidejűleg a felelősség is jobban megoszlik: míg korábban egy-egy ember feladatának tekintették a vizsgálatokat, ma már az az általános nézet, hogy a teljes szoftverfejlesztői csapaton múlik a minőség ellenőrzése és biztosítása.

Ez azt is jelenti, hogy elmosódnak a határvonalak a tesztelés és a minőség-ellenőrzés, illetve a különféle fejlesztési módszerek és folyamatok között. Ennek is köszönhető, hogy nő a népszerűsége az olyan megoldásoknak, mint például az ALM Octane, amely segít a kiváló minőségű szoftverek biztosításához szükséges munkafolyamatok optimalizálásában – fejti ki az oldal.

Mesterséges intelligenciával egyszerűbben

A válaszok alapján jól látható, hogy bizonyos feladatok átkerültek az emberek kezéből a gépekhez. Erre a mesterséges intelligenciához kapcsolódó technológiák és képességek biztosítanak lehetőséget. Ilyen többek között a számítógépes látás, amellyel a gép képes ugyanúgy érzékelni a felhasználói felületen látható dolgokat, mint az emberi szem.

Korábban a tesztelőknek külön kellett ellenőrizniük a különböző platformokon látható objektumokat a szoftverekben.

Ám a számítógépes látás segítségével a tesztelőrendszer ugyanúgy ellenőrizheti a vizuális jellemzőket, mint az emberek. Képes például felismerni a bevásárlókocsi ikonját a webshopok funkcióinak vizsgálata során, így ha változna, vagy más helyre kerülne az ikon, a szoftver akkor is megtalálja a gombot, amit meg kell nyomni a teszteléshez, hogy ellenőrizze a működését. A kód nélküli eszközök pedig a természetes nyelvi feldolgozást (natural language processing – NLP) alkalmazzák, amelynek köszönhetően a nem műszaki végzettségű emberek is létrehozhatnak és frissíthetnek teszteket.

A tesztelésért felelős szakemberek így komolyabb és hasznosabb feladatokkal foglalkozhatnak – vonja le a konklúziót a cikk.

Automatizálás mindenhol

Amikor arról kérdezték a válaszadókat, melyek a fejlesztendő prioritások, akkor a tesztek automatizálását mindössze 46 százalékuk említette. Ez első ránézésre azt is jelentheti, hogy ezt a területet kevéssé tartják fontosnak a vállalatok.

A szakértők azonban inkább úgy érzékelik, hogy a cégek mintegy felének nincs szüksége fejlesztésre ezzel kapcsolatban, ugyanis mindennapos gyakorlat lett, hogy amit csak lehet, már automatizáltan tesztelnek.

A teljes cikk ITT olvasható tovább.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Unsplash)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.