Milliárdokat vettek föl a mutyira?

Az innovációs alap szabályainak megváltoztatása 80 milliárd eurós bevételt is hozhat.

Kovács András
2011. 10. 31. 16:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2012-es költségvetés tervezete alapján a kormány véglegesen megszünteti a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KITA) alapszerű működését, és teljesen felrúgja a vállalkozások és az állam 2003-ban kötött megállapodását, melyek alapján az állam és a kutatás-fejlesztést nem végző közepes és nagyvállalkozások közösen finanszíroznák a KITA forrásait, és ezáltal az innovatív kkv-kat 50-50 százalékban.

Pakucs: A fürdővízzel kiöntötték a gyereket

Az innovációs alap korábban úgy működött, hogy azok a cégek, amelyek végeztek K+F tevékenységet, a kutatás költségeit leírhatták az innovációs alapba befizetett összegből – mondta el a tervezett változtatások kapcsán lapunknak Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke. Pakucs rámutatott arra, hogy így évente 22-24 milliárd forint befizetés történt. Természetesen volt vita arról, hogy mi számít kutatás-fejlesztési tevékenységnek, és vélhetőleg voltak visszaélések is – hangsúlyozta a szakértő.

Az MISZ tiszteletbeli elnöke szerint a mostani tervezettel a gyereket kiöntötték a fürdővízzel együtt azzal, hogy véglegesen megszüntetnék az összes leírási lehetőséget. Ezzel természetesen megszűnnek a visszaélések is, de ugyanakkor pluszterhet raknak a valódi K+F-et végző vállalkozásokra – tette hozzá. A szövetség azt szeretné elérni, hogy jöjjön létre egységes hatósági minősítési rendszer, hogy mi számít K+F tevékenységnek, és mi nem.

Azon túl, hogy a kormányzat elismeri az innováció fontosságát, itt lenne az ideje, hogy konkrét lépések történjenek, hogyan növelhetnék a vállalatok K+F tevékenységének a mértékét és az innovációs teljesítményt – összegezte véleményét Pakucs. Egyébként pedig ez a módosítás jelenleg még csak egy törvényjavaslat, és ez a parlamenti vita, illetve szavazás szerint még módosulhat – tette hozzá.

Kaotikus rendszerre bukkantak

Az új kormány, sok más területhez hasonlóan, az innovációban is kaotikus intézményi és finanszírozási rendszert örökölt – mondta lapunknak Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságstratégiáért felelős államtitkára. Először az intézményrendszert alakítottuk át, és első lépésként megalakult az érintett tárcákat, valamint a legfontosabb innovációs szakmai szervezeteket átfogó Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács (NKITT). Ezzel párhuzamosan megszüntettük a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatalt (NKTH), és jogutódjaként létrejött az innováció hazai és külföldi menedzselésével foglalkozó Nemzeti Innovációs Hivatal – hangsúlyozta Cséfalvay.

Mivel az NKTH-ban kibogozhatatlanul keveredtek egymással a stratégiaalkotással, a programozással, a pályázatok kiírásával, lebonyolításával, és a pályázati pénzek kifizetésével kapcsolatos feladatok, ezért 2011. január elsejétől az innovációs stratégia, valamint hozzá kapcsolódóan a pályázatok kidolgozása a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, a pályázatok lebonyolítása pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került.

Két modellből lehetett választani

Ezután kezdtünk hozzá a finanszírozási rendszer átalakításához, amelyhez – a szakmai szervezetek és vállalati érdekképviseletek széles körének bevonásával – két modellt dolgoztunk ki, mondta az államtitkár. Az egyik modell szerint az állam az adó oldalon segítette volna a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalkozásokat úgy, hogy azok a társasági adóból írhatták volna le – a vállalat méretétől függően eltérő arányban – kutatás-fejlesztési ráfordításaikat. Az adott évben fel nem használt adókedvezményt az állam a kisvállalatok számára az adóév végén, a közép- és nagyvállalatok számára pedig három éven belül visszatérítette volna.

Ezzel szemben a másik modell alapvetően a hazai kutatás-fejlesztési bázis kiszélesítését, a kutatás-fejlesztési munkahelyek jelentős bővítését helyezte a középpontba, és ez – az adó oldali támogatás helyett – döntően pályázati rendszer keretében segíthető. A két modell közül – a 2014-től megnyíló uniós forrásokat figyelembe véve – az utóbbi győzött. A 2014-től 2020-ig tartó új uniós költségvetési időszakban ugyanis – emlékeztetett a szakpolitikus – az elérhető források 53 milliárd euróról 80 milliárd euróra növekednek.

Ám ezeket a forrásokat – szemben például a kohéziós forrásokkal – nem osztják szét országok szerint, hanem versenyrendszerben pályáztatják meg az unión belül. A verseny egyetlen kritériuma a kiválóság, a kutatás-fejlesztési projekt minősége. Magyarország tehát csakis akkor képes sok forrást megszerezni, ha érdemben bővülnek a magas színvonalú kutatás-fejlesztési munkahelyek – mind a vállalatoknál, mind a kutatóintézeteknél és egyetemeknél – fogalmazott az államtitkár.

Közel 10 milliárdot alibiztek el

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, mondta Cséfalvay, hogy 2012-ben a vállalkozások továbbra is leírhatják kutatás-fejlesztésre fordított kiadásaikat a társasági adóalapból, ugyanakkor – és ez változás a mai állapothoz képest – az innovációs járulék leírási lehetősége megszűnik. Jelenleg azok a közép- és nagyvállalatok, amelyek nem végeznek kutatás-fejlesztési tevékenységet, éves szinten mintegy 22 milliárd forintnyi innovációs járulékot fizetnek be az államkasszába.

Azok a közép- és nagyvállalatok pedig, amelyek saját kutatás-fejlesztési tevékenységet folytatnak, vagy külső intézményeket bíznak meg ezzel, közel 20 milliárd forintot írhatnak le. Köztudott azonban – hangsúlyozta Cséfalvay –, hogy az innovációs járulék leírásánál nagyon sok visszásság merül fel. Sok vállalat csak azért bíz meg valójában értéktelen kutatás-fejlesztési feladattal külső intézményeket, hogy mentesüljön a járulék fizetése alól. Becslések szerint a közel 20 milliárd forintnyi innovációsjárulék-leírásból mintegy 7-10 milliárd forintnyi ilyen alibi megbízásokat takar – tette hozzá.

---- Újabb csontvázra bukkantak ----

Azzal tehát – mondta az államtitkár –, hogy a parlamenthez benyújtott 2012-es költségvetési törvényjavaslat szerint valamennyi közép- és nagyvállalat befizeti az innovációs járulékot, egy újabb kiskapu zárul be a hazai adórendszerben. Mindezt kiegészíti a kutatás-fejlesztés fogalmának pontosítása az adózás szempontjából, és egy olyan minősítési rendszer bevezetése is, amely a vállalat kérésére még a kutatás-fejlesztés megkezdése előtt kiadja az igazolást, hogy a tervezett tevékenység adózási szempontból valóban kutatás-fejlesztésnek minősül-e vagy sem.

Cséfalvay az Innovációs Alap kapcsán egy, a „korábbi szocialista kormányoktól itt hagyott csontvázra” is felhívta a figyelmet. A 2004-es innovációs törvény szerint ugyanis az állam az Innovációs Alapot az innovációsjárulék-befizetésekkel megegyező nagyságú saját forrással egészíti ki. Ám ez a gyakorlatban eddig egyetlen esztendőben sem történt meg, mert az állami hozzájárulás mindig az évközi zárolások áldozatává vált. Ráadásul az Innovációs Alaphoz való állami hozzájárulást a szocialista kormányok sohasem az adott évi állami forrásból fedezték. Ellenkezőleg: ezt a költséget gyakorlatilag a jövő kormányaira terhelték rá, mert az állam a kiegészítő finanszírozásra 1996-ban és 1997-ben összesen 440 millió eurós hitelt vett fel – hangsúlyozta a szakpolitikus. Ennek a közel 140 milliárd forintnak a törlesztésére 2015-2016-ban kerül sor.

Kiszámítható lesz az alap

Ezzel szemben 2012-től az Innovációs Alapot teljes egészében az innovációsjárulék-befizetések finanszírozzák, ahol eleve hatékonysági többletet, és így többletforrást jelent, hogy az a mintegy 7-10 milliárd forint, amit eddig az innovációs járulékból leírtak, noha mögötte valódi kutatás-fejlesztés nem állt, most bekerül az Innovációs Alapba. További előnye az új rendszernek – mondta Cséfalvay –, hogy az alap forrásai végre kiszámíthatóak és kalkulálhatóak lesznek, az Innovációs Alap 2012-ben megnyíló új pályázataiból pedig a valóban kutatás-fejlesztéssel és innovációval foglalkozó vállalatok és intézmények juthatnak támogatáshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.