Líbia várja a turistákat

Az észak-afrikai ország számos utazásszervezője és hivatalnoka a turizmus fényes jövőjéről álmodozik a háború befejeződése nyomán.

BL
2011. 11. 26. 20:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország rendelkezik az élénk idegenforgalom összes kellékével: meleg időjárással, tengerpartokkal, műemlékekkel és Európa közelségével. Ez mind olyan tényező, amely elősegítette az iparág felvirágzását a szomszédos Egyiptomban és Tunéziában.

Ha kifejlesztenék, a turizmus ténylegesen segíthetné Líbia magas munkanélküliségi rátájának csökkentését, állásokat hozva létre az idegenvezetők, a gépkocsivezetők, az éttermi dolgozók és a szállodai alkalmazottak számára, hozzájárulhatna az ország gazdaságának sokrétűvé tételéhez, a kőolaj- és földgáztermeléstől való függőség mérsékléséhez.

Az utazásszervezők abban bíznak, hogy a turisták egy éven belül ismét szállingózni kezdenek az országba. A Sherwes Travel már hirdet weboldalán háromnapos, 295 euróba (százezer forintba) kerülő túrát Líbia a háború után elnevezéssel, különböző helyszínekre. A cég alkalmazottai azonban elismerik, hogy ez még egy kicsit túl korai lehet.

Ibrahim Usta, az iroda nemzetközi ügyfelekkel foglalkozó munkatársa elmondta, hogy sokan érdeklődnek már náluk, a probléma azonban a biztonság és a vízum: nincs érvényes vízumrendszer, és jó néhány nagykövetség sem működik.

Líbia kőolaj- és földgázipara a turizmust háttérbe szorította. Az apátia, a hozzá nem értés, a bonyolult vízumkövetelmények, a szigorú rendőri ellenőrzés és a szeszélyes szabályozások miatt az idegenforgalom pangott. 2009-ben egy német csoportot visszafordítottak a repülőtérről, mert az útlevelüknek nem volt arab fordítása – erről a követelményről még az utazásszervezők sem tudtak.

Ali Snebes, a Líbiai Központi Bank egyik illetékese szerint a turizmus a gazdaság 3-4 százalékát adhatja öt-tíz éven belül attól függően, hogy az ország új kormánya milyen erőfeszítéseket tesz ennek érdekében. A fejlesztés zsugorítaná a munkanélküliséget, több ezer embernek adna munkát nem egy szektorban, köztük a telekommunikációban, a szállításban, a szállodaiparban.

Nehéz megállapítani, hogy a turizmus a felkelés előtt mennyivel járult hozzá a líbiai gazdasághoz, mert nem szerepelt külön ágazatként a központi bank adataiban, viszont Snebes becslése szerint a bruttó hazai termék, a GDP fél százaléka alatt volt. Egyiptomhoz hasonlítva az arány elenyésző, ott a hivatalos adatok szerint a GDP több mint 11 százaléka származott az idegenforgalomból.

Tripoli hangulatos óvárosába lassan visszatér az élet, ahogy az ékszerüzletek és a kávézók újra megnyílnak a kacskaringós utcákban, ugyanakkor sok közterületet még töltényhüvelyek borítanak. Sok helyütt fiatal férfiak Kalasnyikov-gépkarabéllyal az ölükben ülnek, dohányoznak és beszélgetnek a tornácokon vagy az utcasarkokon. Általában barátságosak, mosolyognak és integetnek a külföldi járókelőknek, jelenlétük azonban a legtöbb vakációzót nem túlzottan bátorítja.

Az angolul és franciául beszélők viszonylagos hiánya, a szesz tilalma szintén nehézzé teheti Líbia számára, hogy a háború lezárultával Egyiptommal és Tunéziával versenyezhessen a turizmus területén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.