A nemzetközi kereskedelemben levő termékek 10 százaléka hamis. A Made in… márkanév hamisítása világszinten évi 600 milliárd dolláros forgalmat ért el és 2015-ig a kétszeresére ugrik. Olaszországban a termékhamisítás 31 százalékos áfaveszteséget okoz az államkasszának. Csak az olasz agrártermékek „másolása” évente 60 milliárd eurót hoz a hamisítóknak és 130 ezer munkahelytől fosztja meg a minőségi és egészségvédelmi előírásokat betartó gyártókat – hangzott el a Worldwide Trade and Consumer Protection Foundation (WTCP) római bemutatkozásán.
A Fiat volt, az Olaszország–Kína alapítvány jelenlegi elnöke, Cesare Romiti vezette WTCP Foundation nonprofit szervezet egy software és egy nemzetközi adatbank birtokosa. Mindkettő Franco Staino és a CNR olasz nemzeti kutatóközpont munkájának eredményeként jött létre.
Az adatbank az első a világon, amely képes a forgalomban levő összes termék kódjait tartalmazni. „Ha a világon naponta 10 milliárd termék mozog a kereskedelemben, akkor az adatbank 50 ezer évig tudja őket azonosítani és adataikat tárolni” – mondta az MTI-nek Staino, akinek neve az itáliai gyógyszeriparban alkalmazott azonosítási kódról ismert. Az olasz gyógyszercsomagoláson 2003-tól alkalmazott egyszeri és megismételhetetlen kódolási rendszer nullára szorította vissza a hamisított, lejárt vagy újrahasznált gyógyszereket.
Ugyanez a módszer alkalmazható minden terméken, legyen ez márkás divatcikk vagy a harmadik világba küldött élelmiszersegély. A globális hamisítvány kizárásáért a globális fogyasztó is tehet: a software nyújtotta kóddal ellátott termékek SMS-sel, mobiltelefonnal vagy interneten is ellenőrizhetővé válnak. „Nemsokára nemcsak minden ember, minden termék is követhető lesz” – mondta Staino.
Nem csak az a termék lehet hamis, amit az utcai árusoktól vagy interneten vásárolunk, hamisítvány lehet az üzletben polcra tett áru is. „Itália csak Ázsia mögött marad le a termékhamisításban. A nagy divatházak panaszkodnak ugyan, de nem tesznek eleget a hamisítás ellen” – mondta Romiti.