A könyvvizsgáló és tanácsadó cég hangsúlyozza, hogy a kettős adóztatás elkerülése érdekében számos tényezőt kell figyelembe venniük a munkáltatóknak, amennyiben külföldön foglalkoztatnak munkavállalót. Habár a magyar állampolgárok a személyi jövedelemadóról szóló törvény értelmében alapvetően belföldi illetőségűnek számítanak, ha külföldön dolgoznak, felmerülhet, hogy Magyarországon kívül (például a munkavégzés országának szabályai alapján) is illetőséggel bírónak minősülnek. Utóbbi esetben el kell kerülni azt, hogy mindkét ország – az összes jövedelme után – megadóztassa a munkavállalót, ehhez viszont már a nemzetközi egyezmények összetett illetőségi szabályait kell alapul venni idézi a közlemény Gyuricsku Esztert, a Deloitte Zrt. adóosztályának igazgatóját.
A Deloitte a közleményben kifejti: ahhoz, hogy egy belföldi illetőségű munkavállaló külföldi foglalkoztatás esetén is belföldön maradjon adóztatható a munkaviszonyból származó jövedelme után, több feltételnek kell egyidejűleg teljesülnie. Ezek egyike a 183 napot meg nem haladó külföldi tartózkodás, ami a nemzetközi egyezményektől függően vizsgálandó adóévre, pénzügyi évre vagy bármely 12 hónapos időszakra vetítve számítandó. Egy másik feltétel, hogy ne olyan cég térítse a munkavállaló juttatását, amelyik a munkavégzés országában illetőséggel rendelkezik. Gyuricsku Eszter a közleményben úgy fogalmaz: ha a munkáltató arra a következtetésre jut, hogy a munkavállalónak a munkaviszonyból származó jövedelme vonatkozásában egy másik országban kell adóznia, akkor azt a bérszámfejtési dokumentumokban, év végi igazolásokban és a havi (munkáltatói) bevallásban is jeleznie kell.
A munkáltatónak természetesen gondoskodnia kell arról, hogy a járulékkötelezettségeket a jogszabályoknak megfelelően állapítsa meg, szem előtt tartva, hogy az európai uniós szabályozás és általában a szociális biztonsági egyezmények – egyes speciális eseteket kivéve – a munkavégzés helyéhez rendelik a járulékfizetést. Ha a munkáltató év közben nem tudja a személyi jövedelemadó- és járulékszabályoknak megfelelően kezelni a nyilvántartást és intézkedik az összes juttatás tekintetében az adó- és járuléklevonásról, akkor lehetőség szerint a munkáltatói igazolások kiadását megelőzően kell feldolgozni az adóztatást és járulékkötelezettséget befolyásoló információkat, és a szabályoknak megfelelően kiadni az igazolásokat.

















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!