A VEKE hétfői közleményében kiemeli: a járatritkításokat semmilyen elvárás nem indokolja, „az kizárólag a még az előző kormány idején kinevezett s a korábbi hasonló intézkedéseket levezénylő minisztériumi középvezetők önérdekű akciója”. Az egyesület úgy véli, nem szabad életbe léptetni a járatritkításokat. Teljesen új, a vasúti és az autóbuszos közlekedést egységes egészként kezelő menetrendi struktúrát és jármű-gazdálkodási rendszert kell kialakítani, amelynek elkészítésébe elsősorban azokat kell bevonni, akik értenek hozzá. „Azokat pedig, akik immár harmadszor készülnek tönkretenni a magyar vasúthálózatot, el kell végre távolítani a helyükről” – emeli ki a VEKE.
A közleményben a szervezet kifejti, hogy a korábban bezárt, majd újranyitott vonalakon felül számos fővonal kínálatából is „húztak”, a mellékvonalak egy részén pedig csupán napi két pár járat marad. Az intézkedések háttere szerintük minden szakmai alapot nélkülöz, pusztán annyi történt, hogy – ismét – felállítottak egy öncélú járatszámkorlátot, és „addig húzogatták ki a vonatokat, ameddig a szükséges teljesítménycsökkentés – papíron – össze nem jött”. A sínek így ismét tele lesznek fantomvonatokkal, utast nem szállító szerelvénymenetekkel – írják.
Csak a bevételt „nullázzák”
A VEKE nehezményezi azt is, hogy a döntések a szakmát megkerülve születtek. A közlekedési egyesület szerint a vasút költségei nem a kilométer-teljesítménnyel arányosak: az állandó költségek, azaz az infrastruktúra fenntartásának költségei, a dolgozók bérköltsége és járulékai, valamint a járművek rendelkezésre állásának költsége nagyságrendekkel komolyabb tételt képviselnek. E téren azonban semmilyen igazi spórolási szándék nem látszik, az intézkedések csupán a bevételt „nullázzák” – olvasható a VEKE közleményében.
A szervezet szerint érdemi megtakarítás ugyanúgy nem fog keletkezni, ahogyan 2007-ben és 2009-ben sem. Egyben felhívják az Nemzetgazdasági Minisztérium figyelmét, hogy a Völner Pál által bejelentett 12 milliárd forintos megtakarítás ilyen módon nem érhető el, „a szám egyértelműen blöff”. A megtakarításokat a még mindig szocialista nagyvállalatként működő MÁV belső költségei között kell és lehet megtalálni, a pazarló jármű- és munkaerő-gazdálkodásban, a beszerzési folyamatokban és a túlméretezett apparátusban – vélekedik a VEKE.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség